Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Interplay between social debate and propaganda in an opinion formation model

Gimenez, Maria CeciliaIcon ; Revelli, Jorge AlbertoIcon ; de La Lama, M. S.; Lopez, J. M.; Wio, Horacio SergioIcon
Fecha de publicación: 08/2012
Editorial: Elsevier Science
Revista: Physica A: Statistical Mechanics and its Applications
ISSN: 0378-4371
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias Físicas

Resumen

We introduce a simple model of opinion dynamics in which a two-state agent modified Sznajd model evolves due to the simultaneous action of stochastic driving and a periodic signal. The stochastic effect mimics a social temperature, so the agents may adopt decisions in support for or against some opinion or position, according to a modified Sznajd rule with a varying probability. The external force represents a simplified picture by which society feels the influence of the external effects of propaganda. By means of Monte Carlo simulations we have shown the dynamical interplay between the social condition or mood and the external influence, finding a stochastic resonance-like phenomenon when we depict the noise-to-signal ratio as a function of the social temperature. In addition, we have also studied the effects of the system size and the external signal strength on the opinion formation dynamics.
Palabras clave: Sznajd Model , Stochastic Resonance
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 1.728Mb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5 AR)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/25000
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2012.07.076
URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378437112007893
Colecciones
Articulos(CCT - CORDOBA)
Articulos de CTRO.CIENTIFICO TECNOL.CONICET - CORDOBA
Articulos(IFEG)
Articulos de INST.DE FISICA ENRIQUE GAVIOLA
Citación
Gimenez, Maria Cecilia; Revelli, Jorge Alberto; de La Lama, M. S.; Lopez, J. M.; Wio, Horacio Sergio; Interplay between social debate and propaganda in an opinion formation model; Elsevier Science; Physica A: Statistical Mechanics and its Applications; 392; 1; 8-2012; 278-286
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES