Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Evento

Reactivation of emotional memories

López, Morena; Forcato, CeciliaIcon ; Justel, NadiaIcon ; Diaz Abrahan, Veronika MarianaIcon
Tipo del evento: Reunión
Nombre del evento: XXXVIII Reunión Anual de la Sociedad Argentina de Investigación en Neurociencias
Fecha del evento: 03/12/2023
Institución Organizadora: Sociedad Argentina de Investigación en Neurociencias;
Título del Libro: Ebook de la XXXVIII Reunión Anual de la Sociedad Argentina de Investigación en Neurociencias
Editorial: Sociedad Argentina de Investigación en Neurociencias
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Otras Psicología

Resumen

Emotional memory is defined as the mental representation of events with an affective load, which are stronger and less susceptible to forgetting than neutral ones. After a cue-reminder presentation, consolidated memories can be reactivated and strengthened or updated by reconsolidation. Some studies compare the effectiveness of presenting all the original material (complete reminder) or a part of it (incomplete reminder) to reactivate memories. The present study aims to hone a paradigm to reactivate emotional memories and to assess such effect on memory persistence. We evaluated complete and incomplete reminders to reactivate visual and verbal emotional memories, using a three-day protocol. On Day 1, participants learned a list of emotional and neutral pictures (Experiment 1, N = 43) or words (Experiment 2, N = 59), and were assessed through a free recall task. On Day 2 (24 hours later), reactivated groups were exposed to a complete or incomplete reminder, and non-reactivated groups were not. On Day 3 (15 days later), memory persistence was evaluated through free recall and recognition tasks. Both reactivated groups recalled more items than non-reactivated ones on Day 3. Moreover, emotional content was better remembered than neutral only in free recall. In recognition task, neutral words were better recognized than emotional ones. This effect was absent for pictures. These findings suggest that complete and incomplete reminders can reactivate and strength emotional memories.
Palabras clave: RECONSOLIDATION , EPISODIC MEMORY , REMINDER , EMOTIONAL MEMORY
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 127.4Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/248712
URL: https://csan2023.saneurociencias.org.ar/wp-content/uploads/2023/11/SANebook2023.
Colecciones
Eventos(IPCSH)
Eventos de INSTITUTO PATAGONICO DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANAS
Eventos(SEDE CENTRAL)
Eventos de SEDE CENTRAL
Citación
Reactivation of emotional memories; XXXVIII Reunión Anual de la Sociedad Argentina de Investigación en Neurociencias; San Luis; Argentina; 2023; 276-276
Compartir

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES