Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Fasciglione, Maria Paola
dc.contributor.author
Castañeiras, Claudia Elena
dc.date.available
2024-08-13T13:00:08Z
dc.date.issued
2010-04
dc.identifier.citation
Fasciglione, Maria Paola; Castañeiras, Claudia Elena; The educational component in an integrated approach to bronchial asthma; Sociedade Brasileira de Pneumologia e Tisiología; Jornal Brasileiro de Pneumologia; 36; 2; 4-2010; 252-259
dc.identifier.issn
1806-3756
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/242396
dc.description.abstract
Bronchial asthma is an inflammatory chronic disease of the respiratory tract whose prevalence is increasing worldwide. Since there is no curative treatment available, the principal objective of every approach is to control the disease and to improve the quality of life of patients. Over the last few decades, intervention programs supplementing conventional medical treatments have been tested and implemented. The majority of such programs consist of educational interventions or include some type of educational component. In this study, we attempted to determine the characteristics and the impact of educational interventions on asthma by means of the following: a) an updated review of the various educational interventions developed and implemented for asthma patients; b) the identification of aspects that are common to all of these interventions; and c) the analysis of the findings in the literature regarding the impact that these interventions have on the health and quality of life of patients. We conclude that educational interventions are effective in improving the health and quality of life of asthma patients, as well as in reducing the use and costs of health resources. These findings indicate the importance of including an educational component as part of an integrated approach to this population. Likewise, the inherent complexity of the educational process highlights the importance of a complementary joint effort including various health professionals.
dc.description.abstract
El asma bronquial es una enfermedad inflamatoria crónica de las vías respiratorias cuya prevalencia está aumentando en el mundo. Actualmente no se dispone de un tratamiento curativo, y el objetivo principal de todo abordaje es el control de la enfermedad y la optimización de la calidad de vida de los pacientes. En este sentido, durante las últimas décadas se han estado implementando y evaluando programas de intervención complementarios a los tratamientos médicos convencionales. Gran parte de éstos consisten en intervenciones educativas o incluyen algún tipo de componente educativo. El objetivo del presente trabajo fue analizar las características y el impacto de las intervenciones educativas en el asma, a través de: a) revisión actualizada sobre los diferentes tipos de intervenciones educativas desarrolladas e implementadas para el asma; b) identificación de aspectos comunes a todas estas intervenciones; c) análisis de los hallazgos de la investigación referidos a su impacto sobre la salud y la calidad de vida de los pacientes. Se concluye que las intervenciones educativas son efectivas para mejorar la salud y la calidad de vida de los pacientes con asma, y para reducir el uso y el costo de recursos sanitarios. Estos hallazgos señalan la importancia de incluir el componente educativo como parte esencial del abordaje integral de esta población clínica. Asimismo, la complejidad inherente al proceso educativo pone de manifiesto la necesidad del trabajo conjunto y complementario entre diferentes profesionales de la salud.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Sociedade Brasileira de Pneumologia e Tisiología
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
ASTHMA
dc.subject
PREVENTION & CONTROL
dc.subject
HEALTH EDUCATION
dc.subject
THERAPEUTICS
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
The educational component in an integrated approach to bronchial asthma
dc.title
El componente educativo en el abordaje integral del asma bronquial
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-08-12T14:02:48Z
dc.journal.volume
36
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
252-259
dc.journal.pais
Brasil
dc.journal.ciudad
Brasilia
dc.description.fil
Fil: Fasciglione, Maria Paola. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina
dc.description.fil
Fil: Castañeiras, Claudia Elena. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
dc.journal.title
Jornal Brasileiro de Pneumologia
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/jbpneu/a/539sGQ7STpxQPkpGq6MN5dR/?lang=es
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1590/S1806-37132010000200015
Archivos asociados