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dc.contributor.author
Gilberto, Lucas Guillermo  
dc.contributor.author
Bermejo, Fernando Raul  
dc.contributor.author
Tommasini, Fabián Carlos  
dc.contributor.author
Garcia Bauza, Cristian Dario  
dc.date.available
2024-08-05T11:48:32Z  
dc.date.issued
2024-07  
dc.identifier.citation
Gilberto, Lucas Guillermo; Bermejo, Fernando Raul; Tommasini, Fabián Carlos; Garcia Bauza, Cristian Dario; Virtual Reality Audio Game for Entertainment & Sound Localization Training; Association for Computing Machinery; Acm Transactions On Applied Perception; 7-2024; 1-22  
dc.identifier.issn
1544-3558  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/241687  
dc.description.abstract
Within the gaming and electronics industry, there is a continuous evolution of alternative applications. Nevertheless, accessibility to video games remains a persistent hurdle for individuals with disabilities, especially those with visual impairments due to the inherent visual-oriented design of games. Audio games (AGs) are electronic games that rely primarily on auditory cues instead of visual interfaces. This study focuses on the creation of a virtual reality AG for cell phones that integrates natural head and torso movements involved in spatial hearing. Its assessment encompasses user experience, interface usability, and sound localization performance. The study engaged eighteen sighted participants in a pre-post test with a control group. The experimental group underwent 7 training sessions with the AG. Via interviews, facets of the gaming experience were explored, while horizontal plane sound source localization was also tested before and after the training. The results enabled the characterization of sensations related to the use of the game and the interaction with the interfaces. Sound localization tests demonstrated distinct enhancements in performance among trained participants, varying with assessed stimuli. These promising results show advances for future virtual AGs, presenting prospects for auditory training. These innovations hold potential for skill development, entertainment, and the integration of visually impaired individuals.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Association for Computing Machinery  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
AUDIO GAMES  
dc.subject
SPATIAL HEARING TRAINING  
dc.subject
NATURAL INTERFACES  
dc.subject.classification
Ingeniería de Sistemas y Comunicaciones  
dc.subject.classification
Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información  
dc.subject.classification
INGENIERÍAS Y TECNOLOGÍAS  
dc.title
Virtual Reality Audio Game for Entertainment & Sound Localization Training  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-08-05T09:44:12Z  
dc.journal.pagination
1-22  
dc.journal.pais
Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Gilberto, Lucas Guillermo. Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Bermejo, Fernando Raul. Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Tommasini, Fabián Carlos. Universidad Tecnológica Nacional. Facultad Regional Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica. - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigación y Transferencia en Acústica; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Garcia Bauza, Cristian Dario. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Grupo de Plasmas Densos Magnetizados. Provincia de Buenos Aires. Gobernación. Comision de Investigaciones Científicas. Grupo de Plasmas Densos Magnetizados; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Tandil; Argentina  
dc.journal.title
Acm Transactions On Applied Perception  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dl.acm.org/doi/10.1145/3676557  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1145/3676557