Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Capítulo de Libro

Informalism between Surrealism and Concrete Art: Aldo Pellegrini and the Promotion of Modern Art in Buenos Aires during the 1950s

Título del libro: New Geographies of Abstract Art in Postwar Latin America

Garcia, Maria AmaliaIcon
Otros responsables: Alvarez, Mariola; Franco, Ana
Fecha de publicación: 2018
Editorial: Routledge
ISBN: 9781351062145
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Arte, Historia del Arte

Resumen

This chapter addresses the relationship between abstraction and Surrealism, which was crystalized in Informalist art of the 1950s through Aldo Pellegrini's central role. It introduces a case for an analysis of Surrealist poets such as Aldo Pellegrini (and Julio Llinas) as a catalyst for a reformulation of the artistic panorama and the promotion of international Informalism in the cultural field of Buenos Aires. The chapter argues that Pellegrini's approach to Surrealism and Concrete art exposes both poetics as much more closely linked and permeable than has been considered in the historiography of modern art. In effect, the emergence of Informalism in Argentina was the result of the ways two central movements of the modern art tradition occurred in the country: the hegemonic position of geometric abstraction and the revival of Surrealism. In an exhibition of Arte Nuevo in the Pizarro Gallery in 1958, Kenneth Kemble presented a collage made with rags and burlap.
Palabras clave: INFORMALISM , ABSTRACTION , SURREALISM , ALDO PELLEGRINI
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 12.77Mb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/241345
URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351062145-2/informalism-
Colecciones
Capítulos de libros (CIAP)
Capítulos de libros de CENTRO DE INVESTIGACIONES EN ARTE Y PATRIMONIO
Capítulos de libros(SEDE CENTRAL)
Capítulos de libros de SEDE CENTRAL
Citación
Garcia, Maria Amalia; Informalism between Surrealism and Concrete Art: Aldo Pellegrini and the Promotion of Modern Art in Buenos Aires during the 1950s; Routledge; 2018; 11-24
Compartir

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES