Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

The gates of sleep in Aeneid 6: Falseness, poetry, and history

Martinez Astorino, Pablo LeandroIcon
Fecha de publicación: 11/2023
Editorial: Sauerländer
Revista: Rheinisches Museum für Philologie
ISSN: 0035-449X
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Literaturas Específicas

Resumen

Since falsehood, following Hesiod´s tradition (Theog. 26-28), is linked to poetry--as the Muses can utter ψεύδεα πολλά capable of being believed as truth (i. e., plausible, uerisimilia)--, the gate of falsa insomnia crossed by Aeneas hesiodically suggests that the speech of Anchises, the history Virgil chooses to represent in Book 6, is in the realm of false things, though in a literary sense: that is, in the realm of plausible things, of poetry. At issue is history as poetic construction, emphasized especially by: 1. Anchises´ use of the word dicta to make explicit the fata; 2. fertur´s allusion to Homer and the Varronian derivation from fari of the word falsus; 3. the fact that at the very beginning of the book, an artist, Daedalus, sculpts some gates introducing the artistic interpretation for the final image of the gates (continued in the Shield of Vulcan); 4. the use of word uates in the sense of poet, vicariously applied to the mythic poet Musaeus in the catabasis and, immediately (7,41), in the prelude of the "historic" horrida bella. What is a construction to the reader is, for the character Aeneas, a revelation known only in general terms.
Palabras clave: FALSUS , POETRY , HISTORY , VATES
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 537.2Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/239840
URL: https://rhm.phil-fak.uni-koeln.de/en/inhaltsverzeichnisse/rhm-2020-2029#166
Colecciones
Articulos(IDIHCS)
Articulos de INST.DE INVEST.EN HUMANIDADES Y CS SOCIALES
Citación
Martinez Astorino, Pablo Leandro; The gates of sleep in Aeneid 6: Falseness, poetry, and history; Sauerländer; Rheinisches Museum für Philologie; 166; 3; 11-2023; 247-269
Compartir

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES