Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Gelpi Trudo, Rosario
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia
dc.contributor.author
López Morales, Hernán
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.date.available
2024-07-10T15:46:37Z
dc.date.issued
2024-05
dc.identifier.citation
Gelpi Trudo, Rosario; Vernucci, Santiago; García Coni Bosch, Ana Virginia; López Morales, Hernán; Canet Juric, Lorena; Gender differences in global advantage effect in school-aged children; Elsevier; Cognitive Development; 70; 101451; 5-2024; 1-12
dc.identifier.issn
0885-2014
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/239526
dc.description.abstract
This study investigated age and gender differences in global-local processing (the perception of parts forming a whole) in middle childhood. While there is a consensus on a global advantage effect regarding priority, speed, and accuracy of processing, its universality is debated. A Navon-type selective attention task with hierarchical stimuli was administered to 199 students aged 9 to 12 years. Repeated measures mixed ANCOVA with reaction times and accuracy scores showed that only boys exhibited a global advantage effect in speed, while girls demonstrated higher accuracy in both global and local conditions. A trade-off effect was suggested by a complementary analysis using Balanced Integration Score. An improvement with age was found regarding speed and overall performance, with no differential effect between hierarchical levels. These results are presented in the hopes of providing information on gender-specific challenges that can be mitigated through future interventions.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Elsevier
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Argentina (CC BY-NC-SA 2.5 AR)
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
GLOBAL LOCAL PROCESSING
dc.subject
VISUOSPATIAL SKILLS
dc.subject
GENDER
dc.subject
HIERARCHICAL STIMULI
dc.subject
MIDDLE CHILDHOOD
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Gender differences in global advantage effect in school-aged children
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-07-02T14:26:29Z
dc.journal.volume
70
dc.journal.number
101451
dc.journal.pagination
1-12
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.description.fil
Fil: Gelpi Trudo, Rosario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: López Morales, Hernán. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.journal.title
Cognitive Development
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2024.101451
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0885201424000364
Archivos asociados