Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Gelpi Trudo, Rosario  
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago  
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia  
dc.contributor.author
López Morales, Hernán  
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena  
dc.date.available
2024-07-10T15:46:37Z  
dc.date.issued
2024-05  
dc.identifier.citation
Gelpi Trudo, Rosario; Vernucci, Santiago; García Coni Bosch, Ana Virginia; López Morales, Hernán; Canet Juric, Lorena; Gender differences in global advantage effect in school-aged children; Elsevier; Cognitive Development; 70; 101451; 5-2024; 1-12  
dc.identifier.issn
0885-2014  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/239526  
dc.description.abstract
This study investigated age and gender differences in global-local processing (the perception of parts forming a whole) in middle childhood. While there is a consensus on a global advantage effect regarding priority, speed, and accuracy of processing, its universality is debated. A Navon-type selective attention task with hierarchical stimuli was administered to 199 students aged 9 to 12 years. Repeated measures mixed ANCOVA with reaction times and accuracy scores showed that only boys exhibited a global advantage effect in speed, while girls demonstrated higher accuracy in both global and local conditions. A trade-off effect was suggested by a complementary analysis using Balanced Integration Score. An improvement with age was found regarding speed and overall performance, with no differential effect between hierarchical levels. These results are presented in the hopes of providing information on gender-specific challenges that can be mitigated through future interventions.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Elsevier  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Argentina (CC BY-NC-SA 2.5 AR)  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
GLOBAL LOCAL PROCESSING  
dc.subject
VISUOSPATIAL SKILLS  
dc.subject
GENDER  
dc.subject
HIERARCHICAL STIMULI  
dc.subject
MIDDLE CHILDHOOD  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Gender differences in global advantage effect in school-aged children  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-07-02T14:26:29Z  
dc.journal.volume
70  
dc.journal.number
101451  
dc.journal.pagination
1-12  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.description.fil
Fil: Gelpi Trudo, Rosario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: López Morales, Hernán. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.journal.title
Cognitive Development  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2024.101451  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0885201424000364