Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Casali, Cecilia Irene  
dc.contributor.author
Moreira Szokalo, Rocío Ayelén  
dc.contributor.author
Santacreu, Bruno Jaime  
dc.contributor.author
Pescio, Lucila Gisele  
dc.contributor.author
Bonofiglio, Laura  
dc.contributor.author
Romero, Daniela Judith  
dc.contributor.author
Favale, Nicolas Octavio  
dc.contributor.other
Pelaez, Nancy J.  
dc.contributor.other
Gardner, Stephanie M.  
dc.contributor.other
Anderson, Trevor R.  
dc.date.available
2024-04-08T11:38:05Z  
dc.date.issued
2022  
dc.identifier.citation
Casali, Cecilia Irene; Moreira Szokalo, Rocío Ayelén; Santacreu, Bruno Jaime; Pescio, Lucila Gisele; Bonofiglio, Laura; et al.; Virtual Microscope: Using Simulated Equipment to Teach Experimental Techniques and Processes; Springer Nature Switzerland AG; 2022; 193-211  
dc.identifier.isbn
978-3-030-98592-9  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/232266  
dc.description.abstract
In large undergraduate courses, microscopy learning requires a large number of microscopes and samples, long observation times and qualified staff supervision for students to acquire expertise and criteria. Therefore, virtual microscopes are an ideal simulation tool to be incorporated into e-learning approaches. However, most of the virtual microscopes available fail to reproduce the experience of using a real microscope for experimentation. In this context, we designed a virtual microscope (VM) considering not only slice recognition and identification, but also adjustment of functional parts to optimize specimen observation. We present an experience with our VM to teach research abilities informed by the ACE-Bio Competencies framework and to improve basic competence in Cell Biology, and we provide guidelines for the use of a good simulator. The design of two different exercises in the VM platform illustrates how to develop different levels of technical and research skills. The analysis of the experience led us to conclude that VM may help to overcome microscopy training difficulties and provide a strategy for distance education focusing on student-centered learning.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Springer Nature Switzerland AG  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
VIRTUAL MICROSCOPE  
dc.subject
SIMULATION-BASED EDUCATION  
dc.subject
STUDENT-CENTERED LEARNING  
dc.subject
RESEARCH ABILITIES  
dc.subject
EXPERIMENTATION  
dc.subject
LAB ACTIVITY  
dc.subject
E-LEARNING  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Virtual Microscope: Using Simulated Equipment to Teach Experimental Techniques and Processes  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.type
info:eu-repo/semantics/bookPart  
dc.type
info:ar-repo/semantics/parte de libro  
dc.date.updated
2023-07-07T22:58:14Z  
dc.journal.pagination
193-211  
dc.journal.pais
Suiza  
dc.journal.ciudad
Cham  
dc.description.fil
Fil: Casali, Cecilia Irene. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Ciencias Biológicas. Cátedra de Biología Celular y Molecular; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Moreira Szokalo, Rocío Ayelén. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Bioquímica Clínica; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Santacreu, Bruno Jaime. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Ciencias Biológicas. Cátedra de Biología Celular y Molecular; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas "Prof. Alejandro C. Paladini". Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Pescio, Lucila Gisele. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Ciencias Biológicas. Cátedra de Biología Celular y Molecular; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas "Prof. Alejandro C. Paladini". Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Bonofiglio, Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Microbiología, Inmunología y Biotecnología. Cátedra de Microbiología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Romero, Daniela Judith. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas "Prof. Alejandro C. Paladini". Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Instituto de Química y Físico-Química Biológicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Ciencias Biológicas. Cátedra de Biología Celular y Molecular; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Favale, Nicolas Octavio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Departamento de Ciencias Biológicas. Cátedra de Biología Celular y Molecular; Argentina  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-98592-9_10  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1007/978-3-030-98592-9_10  
dc.conicet.paginas
561  
dc.source.titulo
Trends in Teaching Experimentation in the Life Sciences: Putting Research into Practice to Drive Institutional Change