Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Koeltzsch, Grit Kirstin
dc.contributor.other
Montiel, Mariana
dc.contributor.other
Akombo, David O.
dc.contributor.other
De Blas Gómez, Felisa
dc.contributor.other
Pérez Aldeguer, Santiago
dc.contributor.other
Ramírez, Karina Gabriela
dc.contributor.other
Caride, José Antonio
dc.contributor.other
Danzi, Donatella
dc.contributor.other
Elorriaga Llor, Alfonso
dc.contributor.other
Llambías, Elisa
dc.contributor.other
Gutiérrez Ujaque, Daniel
dc.contributor.other
Navarro Lalanda, Sara
dc.contributor.other
Peugnet Díaz, Lorena
dc.contributor.other
Raña Barreiro, Fernando
dc.contributor.other
D. Melo, Clarissa
dc.date.available
2024-03-19T11:16:45Z
dc.date.issued
2021
dc.identifier.citation
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education; Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education; Madrid; España; 2021; 487-491
dc.identifier.isbn
9788409296156
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/230855
dc.description.abstract
Autoethnography has gained importance as a methodological approach within empirical research, however, self-interrogation and critical self-exploration also plays a key role in our educational practice. In this paper, the performance titled: “Pachamama: Corporealities of an Andean-peasant woman” (Koeltzsch, 2020) is discussed involving creative processes to reveal research results, and emphasizing the body as an interface between the social environment, society and scholarly work. In this case, experimentation beyond textuality is achieved through systematic introspection, which led to a visual-performative result used for a higher-education class of American History in Argentina. I argue that autoethnography makes it possible to locate the researcher’s history and culture in relation to others, but it also reflects critically on other analytical categories, such as work and gender, in this case. I conclude that this approach can help to draw new lines for a dialectical self/others comprehension, without dividing roles into observer, participant, or analyzer, but also to understand the bodily performance of ourselves and others as an act of intervention, resistance, a form of criticizing, and a way of revealing agency regarding contents and performers in a subaltern situation.
dc.description.abstract
La autoetnografía ha ganado importancia como enfoque metodológico dentro de la investigación empírica, sin embargo, la autointerrogación y la autoexploración crítica también juegan un papel clave en la práctica educativa. En este trabajo discuto el ejemplo de la performance "Pachamama: Corporalidades de la mujer Andina-campesina" (Koeltzsch, 2020), lo que implicó procesos creativos para revelar los resultados de una investigación, haciendo hincapié en el cuerpo como interfaz entre el entorno social, la sociedad y el trabajo académico. La experimentación más allá de la textualidad se logra a través de la introspección sistemática, que condujo a un resultado visual-performativo utilizado en una clase de Historia de América en el nivel superior en Argentina. Argumento que la autoetnografía permite situar la historia y la cultura del investigador en relación con otros, y también da lugar a inferir y reflexionar críticamente sobre categorías analíticas como en este caso el trabajo y género. Concluyo que este enfoque puede ayudar a trazar nuevas líneas para una comprensión dialéctica self/otros, sin dividir los papeles en observador, participante o analizador, además para entender nuestra actuación corporal y de los demás como un acto de intervención, resistencia, una forma de crítica, y una manera de revelar agencia respecto de contenidos y performer en situación de subalternidad.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
MusicoGuia
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.subject
AUTOETHNOGRAPHY
dc.subject
PERFORMANCE
dc.subject
EDUCATION
dc.subject
BODY
dc.subject
REFLEXIVITY
dc.subject
AUTOETNOGRAFÍA
dc.subject
PERFORMANCE
dc.subject
EDUCACIÓN
dc.subject
CUERPO
dc.subject
REFLEXIVIDAD
dc.subject.classification
Otras Artes
dc.subject.classification
Arte
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
Knowing Yourself to educate. Performative autoethnography as a self-reflexive method for research and education
dc.title
Conocerse para enseñar: La autoetnografía performativa como método autorreflexivo para la investigación y educación
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
dc.type
info:ar-repo/semantics/documento de conferencia
dc.date.updated
2024-02-26T13:59:26Z
dc.identifier.eissn
2445-3641
dc.journal.pagination
487-491
dc.journal.pais
España
dc.journal.ciudad
Madrid
dc.description.fil
Fil: Koeltzsch, Grit Kirstin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Salta. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades. Universidad Nacional de Jujuy. Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades; Argentina
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.civae.org/conference-proceedings-2021/
dc.conicet.rol
Autor
dc.coverage
Internacional
dc.type.subtype
Conferencia
dc.description.nombreEvento
Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
dc.date.evento
2021-07-14
dc.description.ciudadEvento
Madrid
dc.description.paisEvento
España
dc.type.publicacion
Book
dc.description.institucionOrganizadora
Organizing Committee of 3rdInterdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education
dc.source.libro
Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd International and Virtual Conference on Arts in Education
dc.date.eventoHasta
2021-07-15
dc.type
Conferencia
Archivos asociados