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dc.contributor.author
Gomez Wagner, Celeste  
dc.contributor.author
Arcangeletti Yacante, Carla Antonella  
dc.date.available
2024-01-04T18:10:40Z  
dc.date.issued
2023-02  
dc.identifier.citation
Gomez Wagner, Celeste; Arcangeletti Yacante, Carla Antonella; From center stage to backdrop: thematization and generic news frames of the extended pandemic in Argentine digital newspapers; University of Piura; Revista de Comunicación; 22; 1; 2-2023; 165-184  
dc.identifier.issn
1684-0933  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/222462  
dc.description.abstract
If there is one thing we can be sure about the COVID-19 pandemic, it is that it caused an irruption of such magnitude throughout the world that the resonances of the multiple and varied changes it generated have yet to be seen. In relation to communication processes, the demand for information in real time increased and the media took center stage, especially in an initial period when the possibilities of intersubjective contrasts between people were diminished by the confinements. But this was not a constant: as the pandemic spread over time, it lost its novelty character and went from center stage to backdrop in media coverage. This research describes the thematic shifts and the predominant frames that La Nación, Clarín (in its digital versions) and Infobae deployed in their coverage of the pandemic between 2020 and 2022. Framed in the contributions of the agenda setting and framing theories, this paper starts with a quantitative content analysis and compares four specific time frames (April 2020, October 2020, May 2021 and January 2022), chosen for having represented significant peaks in the development of the pandemic in national health terms. The analysis shows that the concentration of the health issue, as well as the prominence of the variables that make up the morality and human interest frames were diluted over time, making the frames in the coverage of the issue less compact and more dispersed.  
dc.description.abstract
: Si algo podemos asegurar de la pandemia por COVID-19 es que provocó una irrupción de tal magnitud en el mundo entero, que las resonancias de los múltiples y variados cambios que generó aún no han terminado de verse. En relación con los procesos comunicativos, la demanda de información en tiempo real aumentó y los medios de comunicación se ubicaron en el centro de la escena, sobre todo en un primer período cuando las posibilidades de contrastación intersubjetiva de las personas se vieron disminuidas por los confinamientos. Pero esto no fue una constante: conforme la pandemia se extendió en el tiempo fue perdiendo su carácter de novedad y pasó de escenario central a telón de fondo en las coberturas mediáticas. Esta investigación describe cuáles fueron los desplazamientos temáticos y los encuadres predominantes que La Nación, Clarín (en sus versiones digitales) e Infobae desplegaron en sus coberturas sobre la pandemia entre 2020 y 2022. Enmarcado en los aportes de las teorías de la agenda setting y el framing, este trabajo parte de un análisis de contenido cuantitativo y compara cuatro cortes temporales específicos (abril de 2020, octubre de 2020, mayo de 2021 y enero de 2022), escogidos por haber representado picos significativos en el desarrollo de la pandemia en términos sanitarios nacionales. El análisis expone que la concentración del asunto sanitario, así como la prominencia de las variables que conforman los encuadres de moralidad y de interés humano fueron diluyéndose a lo largo del tiempo, volviendo a los frames en las coberturas del asunto menos compactos y más dispersos.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
University of Piura  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
AGENDA SETTING  
dc.subject
COVID-19  
dc.subject
DIGITAL PRESS  
dc.subject
FRAMING  
dc.subject
PANDEMIC  
dc.subject.classification
Comunicación de Medios y Socio-cultural  
dc.subject.classification
Comunicación y Medios  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
From center stage to backdrop: thematization and generic news frames of the extended pandemic in Argentine digital newspapers  
dc.title
De escenario central a telón de fondo: tematización y generic news frames de la pandemia extendida en diarios digitales argentinos  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2024-01-03T12:40:59Z  
dc.identifier.eissn
2227-1465  
dc.journal.volume
22  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
165-184  
dc.journal.pais
Perú  
dc.description.fil
Fil: Gomez Wagner, Celeste. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional Raul Scalabrini Ortiz.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Arcangeletti Yacante, Carla Antonella. Universidad Nacional de Quilmes; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Revista de Comunicación  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistadecomunicacion.com/article/view/3063/2584  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.26441/RC22.1-2023-3063