Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Stelzer, Florencia
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago
dc.contributor.author
Aydmune, Yésica
dc.contributor.author
del Valle, Macarena
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria
dc.date.available
2023-12-15T16:32:14Z
dc.date.issued
2023-05-09
dc.identifier.citation
Stelzer, Florencia; Vernucci, Santiago; Aydmune, Yésica; del Valle, Macarena; Andrés, María Laura; et al.; Mathematics achievement in the last year of primary school. Longitudinal relationship with general cognitive skills and prior mathematics knowledge; Springer; European Journal of Psychology of Education; 9-5-2023; 1-17
dc.identifier.issn
0256-2928
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/220494
dc.description.abstract
The aim of this study was to analyze the joint, relative, and unique predictive value of students’ prior knowledge of mathematics (knowledge of fractions and ability to divide natural numbers) and general cognitive ability (fluid intelligence and working memory) upon general mathematics achievement in the last year of primary school. Seventy-five students participated (M age= 11.2 years old, SD = 0.40). Hierarchical regression analysis showed that the ability to divide and fractions knowledge accounted for 41% of the variance in mathematics achievement, both acting as significant predictors. By incorporating working memory and fluid intelligence into the model, fractions knowledge showed to be no longer a significant predictor. Those general cognitive skills explained an additional 8% of the variance in mathematics knowledge, both being significant predictors and contributing to mathematics achievement in a unique way. The implications of these results for mathematics teaching are discussed.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Springer
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
MATHEMATICS ACHIEVEMENT
dc.subject
ELEMENTARY SCHOOL
dc.subject
WORKING MEMORY
dc.subject
INTELLIGENCE
dc.subject
DIVISION ABILITY
dc.subject
FRACTIONS
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Mathematics achievement in the last year of primary school. Longitudinal relationship with general cognitive skills and prior mathematics knowledge
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-10-24T18:09:29Z
dc.journal.pagination
1-17
dc.journal.pais
Países Bajos
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: del Valle, Macarena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.journal.title
European Journal of Psychology of Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1007/s10212-023-00700-w
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://link.springer.com/article/10.1007/s10212-023-00700-w
Archivos asociados