Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Stelzer, Florencia  
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago  
dc.contributor.author
Aydmune, Yésica  
dc.contributor.author
del Valle, Macarena  
dc.contributor.author
Andrés, María Laura  
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria  
dc.date.available
2023-12-15T16:32:14Z  
dc.date.issued
2023-05-09  
dc.identifier.citation
Stelzer, Florencia; Vernucci, Santiago; Aydmune, Yésica; del Valle, Macarena; Andrés, María Laura; et al.; Mathematics achievement in the last year of primary school. Longitudinal relationship with general cognitive skills and prior mathematics knowledge; Springer; European Journal of Psychology of Education; 9-5-2023; 1-17  
dc.identifier.issn
0256-2928  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/220494  
dc.description.abstract
The aim of this study was to analyze the joint, relative, and unique predictive value of students’ prior knowledge of mathematics (knowledge of fractions and ability to divide natural numbers) and general cognitive ability (fluid intelligence and working memory) upon general mathematics achievement in the last year of primary school. Seventy-five students participated (M age= 11.2 years old, SD = 0.40). Hierarchical regression analysis showed that the ability to divide and fractions knowledge accounted for 41% of the variance in mathematics achievement, both acting as significant predictors. By incorporating working memory and fluid intelligence into the model, fractions knowledge showed to be no longer a significant predictor. Those general cognitive skills explained an additional 8% of the variance in mathematics knowledge, both being significant predictors and contributing to mathematics achievement in a unique way. The implications of these results for mathematics teaching are discussed.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Springer  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
MATHEMATICS ACHIEVEMENT  
dc.subject
ELEMENTARY SCHOOL  
dc.subject
WORKING MEMORY  
dc.subject
INTELLIGENCE  
dc.subject
DIVISION ABILITY  
dc.subject
FRACTIONS  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Mathematics achievement in the last year of primary school. Longitudinal relationship with general cognitive skills and prior mathematics knowledge  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-10-24T18:09:29Z  
dc.journal.pagination
1-17  
dc.journal.pais
Países Bajos  
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: del Valle, Macarena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.journal.title
European Journal of Psychology of Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1007/s10212-023-00700-w  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://link.springer.com/article/10.1007/s10212-023-00700-w