Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Braicovich, Rodrigo Sebastián
dc.date.available
2017-07-31T20:45:32Z
dc.date.issued
2013-12
dc.identifier.citation
Braicovich, Rodrigo Sebastián; On Some Rhetorical-pedagogical Strategies in Epictetus’ Discourses Concerning Proairesis; Universidad del Norte; Eidos; 19; 12-2013; 39-56
dc.identifier.issn
2011-7477
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/21644
dc.description.abstract
The paper aims to clarify some features of Epictetus’ specific usage of the concept of proairesis throughout his Discourses. This will be done by suggesting that a number of problematic expressions concerning proairesis and its freedom should be understood as rhetorical-pedagogical expressions of Epictetus’ intellectualism. I will mainly focus on a series of problematic passages that have been discussed by several commentators concerning the concept of proairesis, and I will suggest that those passages are best interpreted as rhetorical or, better, pedagogical expressions of Epictetus’ strictly intellectualist approach to the psychology of action. The interpretation I will propose does away with the need to resort to certain interpretations of those passages that threaten to obscure the otherwise clear picture of human action offered by Epictetus’ intellectualism concerning the psychology of action.
dc.description.abstract
El artículo tiene por objetivo clarificar algunos aspectos del uso específico que realiza Epicteto a lo largo de las Dissertationes del concepto de proairesis. Esto se realizará sugiriendo que ciertas expresiones problemáticas referidas a la proairesis y su libertad deben ser entendidas como expresiones retórico-pedagógicas del intelectualismo de Epicteto. Me concentraré fundamentalmente en una serie de pasajes problemáticos que han sido discutidos por varios comentadores en relación con el concepto de proairesis, y sugeriré que esos pasajes deben ser interpretados como expresiones retóricas o, mejor, pedagógicas de enfoque estrictamente intelectualista de la psicología humana que propone Epicteto. La interpretación que propondré hace innecesario el recurso a ciertas interpretaciones de esos parajes que amenazan con oscurecer el panorama claro de la acción humana ofrecido por la concepción intelectualista de la psicología humana defendida por Epicteto.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad del Norte
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Epictetus
dc.subject
Intellectualism
dc.subject
Proairesis
dc.subject.classification
Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología
dc.subject.classification
Filosofía, Ética y Religión
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
On Some Rhetorical-pedagogical Strategies in Epictetus’ Discourses Concerning Proairesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2017-07-28T18:02:02Z
dc.journal.volume
19
dc.journal.pagination
39-56
dc.journal.pais
Colombia
dc.journal.ciudad
Barranquilla
dc.description.fil
Fil: Braicovich, Rodrigo Sebastián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
dc.journal.title
Eidos
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/viewArticle/4975/html_37
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/4975
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/3rdstn
Archivos asociados