Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Moreno, Cecilia Beatriz  
dc.contributor.author
Korzeniowski, Celina Graciela  
dc.contributor.author
Espósito, Adriana Verónica  
dc.date.available
2023-10-11T16:38:03Z  
dc.date.issued
2022-07  
dc.identifier.citation
Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15  
dc.identifier.issn
1885-446X  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/214886  
dc.description.abstract
Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.  
dc.description.abstract
Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
COGNITIVE PROCESSES  
dc.subject
EXECUTIVE FUNCTION  
dc.subject
PRIMARY EDUCATION  
dc.subject
WRITING ABILITY  
dc.subject
WRITING SKILLS  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Cognitive and executive processes associated with children's writing  
dc.title
Procesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantil  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-07-31T14:43:44Z  
dc.identifier.eissn
2254-9099  
dc.journal.volume
21  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
1-15  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Castilla  
dc.description.fil
Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina  
dc.journal.title
Ocnos  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839