Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Moreno, Cecilia Beatriz
dc.contributor.author
Korzeniowski, Celina Graciela
dc.contributor.author
Espósito, Adriana Verónica
dc.date.available
2023-10-11T16:38:03Z
dc.date.issued
2022-07
dc.identifier.citation
Moreno, Cecilia Beatriz; Korzeniowski, Celina Graciela; Espósito, Adriana Verónica; Cognitive and executive processes associated with children's writing; Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil; Ocnos; 21; 2; 7-2022; 1-15
dc.identifier.issn
1885-446X
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/214886
dc.description.abstract
Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children's writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.
dc.description.abstract
Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantil
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.subject
COGNITIVE PROCESSES
dc.subject
EXECUTIVE FUNCTION
dc.subject
PRIMARY EDUCATION
dc.subject
WRITING ABILITY
dc.subject
WRITING SKILLS
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Cognitive and executive processes associated with children's writing
dc.title
Procesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantil
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-07-31T14:43:44Z
dc.identifier.eissn
2254-9099
dc.journal.volume
21
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
1-15
dc.journal.pais
España
dc.journal.ciudad
Castilla
dc.description.fil
Fil: Moreno, Cecilia Beatriz. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
dc.description.fil
Fil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina. Universidad del Aconcagua; Argentina
dc.description.fil
Fil: Espósito, Adriana Verónica. Universidad del Aconcagua; Argentina
dc.journal.title
Ocnos
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/225
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2839
Archivos asociados