Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Vernucci, Santiago  
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia  
dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa  
dc.contributor.author
Gelpi Trudo, Rosario  
dc.contributor.author
Andrés, María Laura  
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena  
dc.date.available
2023-10-03T13:57:40Z  
dc.date.issued
2022-12  
dc.identifier.citation
Vernucci, Santiago; García Coni Bosch, Ana Virginia; Zamora, Eliana Vanesa; Gelpi Trudo, Rosario; Andrés, María Laura; et al.; Age-related Changes in Task Switching Costs in Middle Childhood; Routledge; Journal of Cognition and Development; 24; 3; 12-2022; 420-437  
dc.identifier.issn
1524-8372  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/213949  
dc.description.abstract
Cognitive flexibility refers to the ability to rapidly and accurately switch between tasks. It is regarded as a core dimension of executive functions and has been reported to improve during childhood and into early adulthood. For its evaluation, the task-switching paradigm is widely used. Switching between tasks or response sets imposes a series of costs on performance (i.e., mixing costs, global switch costs, local switch costs). There is less evidence analyzing switching performance in children than in other age groups, and few studies have specifically analyzed switching costs only in school-age children. In the present study, we aimed to analyze age-related changes in task switching in children aged 9–12 years old. We considered year-to-year changes in performance, specifically in response time based mixing costs, global switch costs, and local switch costs. To do this, we used a task switching measure to evaluate 231 children in Argentina, aged 9–12 years (M age = 10.94, SD = 0.88) who were aggregated into four age groups (9, 10, 11, and 12 years old). Results show consistent mixing costs, global switch costs, and local switch costs at each age. However, we did not find age-related differences in the magnitude of such costs. These results suggest that both the ability to maintain and select between two tasks, and to switch from one response set to another could be considered relatively constant during this period.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Routledge  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
COGNITIVE FLEXIBILITY  
dc.subject
TASK SWITCHING  
dc.subject
SWITCHING COSTS  
dc.subject
MIDDLE CHILDHOOD  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Age-related Changes in Task Switching Costs in Middle Childhood  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-07-10T10:35:52Z  
dc.identifier.eissn
1532-7647  
dc.journal.volume
24  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
420-437  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Londres  
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Gelpi Trudo, Rosario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina  
dc.journal.title
Journal of Cognition and Development  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15248372.2022.2156514  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/15248372.2022.2156514