Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia
dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa
dc.contributor.author
Gelpi Trudo, Rosario
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.date.available
2023-10-03T13:57:40Z
dc.date.issued
2022-12
dc.identifier.citation
Vernucci, Santiago; García Coni Bosch, Ana Virginia; Zamora, Eliana Vanesa; Gelpi Trudo, Rosario; Andrés, María Laura; et al.; Age-related Changes in Task Switching Costs in Middle Childhood; Routledge; Journal of Cognition and Development; 24; 3; 12-2022; 420-437
dc.identifier.issn
1524-8372
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/213949
dc.description.abstract
Cognitive flexibility refers to the ability to rapidly and accurately switch between tasks. It is regarded as a core dimension of executive functions and has been reported to improve during childhood and into early adulthood. For its evaluation, the task-switching paradigm is widely used. Switching between tasks or response sets imposes a series of costs on performance (i.e., mixing costs, global switch costs, local switch costs). There is less evidence analyzing switching performance in children than in other age groups, and few studies have specifically analyzed switching costs only in school-age children. In the present study, we aimed to analyze age-related changes in task switching in children aged 9–12 years old. We considered year-to-year changes in performance, specifically in response time based mixing costs, global switch costs, and local switch costs. To do this, we used a task switching measure to evaluate 231 children in Argentina, aged 9–12 years (M age = 10.94, SD = 0.88) who were aggregated into four age groups (9, 10, 11, and 12 years old). Results show consistent mixing costs, global switch costs, and local switch costs at each age. However, we did not find age-related differences in the magnitude of such costs. These results suggest that both the ability to maintain and select between two tasks, and to switch from one response set to another could be considered relatively constant during this period.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Routledge
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
COGNITIVE FLEXIBILITY
dc.subject
TASK SWITCHING
dc.subject
SWITCHING COSTS
dc.subject
MIDDLE CHILDHOOD
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Age-related Changes in Task Switching Costs in Middle Childhood
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-07-10T10:35:52Z
dc.identifier.eissn
1532-7647
dc.journal.volume
24
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
420-437
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Gelpi Trudo, Rosario. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología; Argentina
dc.journal.title
Journal of Cognition and Development
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15248372.2022.2156514
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1080/15248372.2022.2156514
Archivos asociados