Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Vivas, Jorge Ricardo
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.contributor.author
Yerro Avincetto, Matías Miguel
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.contributor.author
Calcopietro, Martín
dc.date.available
2023-09-29T12:38:15Z
dc.date.issued
2022-08
dc.identifier.citation
Vivas, Jorge Ricardo; Yerro Avincetto, Matías Miguel; García Coni Bosch, Ana Virginia; Andrés, María Laura; Calcopietro, Martín; El significado de los conceptos que aluden a emociones básicas en niños y adultos; Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Interdisciplinaria; 39; 3; 8-2022; 185-203
dc.identifier.issn
0325-8203
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/213558
dc.description.abstract
Aunque las emociones básicas son consideradas universales, su significado varía según las culturas y los grupos sociales. En el marco de la construcción social de los significados, aquí se analizan y comparan las representaciones semánticas de seis emociones básicas (alegría, tristeza, enojo, miedo, sorpresa, asco) activadas por 78 niños (9 a 11 años) y 78 adultos (20 a 40 años). En base a una tarea de producción de atributos semánticos, se construyó la representación semántica asociada a cada emoción para cada rango etario. Luego, utilizando la metodología provista por el análisis de redes sociales (ARS), se analizó la calidad intrínseca y las diferencias en cantidad y tipos de atributos, estructura de las redes, densidad y nivel de entropía, y el uso de la definición por negación. Los resultados indicaron que los mapas semánticos de niños y mayores demuestran que los adultos producen mayor cantidad y diversidad de atributos que los niños, pero que ambas poblaciones comparten el núcleo del significado de los conceptos evaluados. Asimismo, muestra que la escolarización conduce a la generación de más atributos taxonómicos, que en los niños prevalecen los atributos introspectivos, que la densidad y la entropía revelan cómo los conceptos se vinculan entre sí diferencialmente en ambas poblaciones y finalmente que, frente a la dificultad para encontrar definidoras de pertenencia a una clase, los niños recurren a operaciones de contraste categorial. Entre las redes semánticas de adultos y de niños se encuentran continuidades y divergencias. En ambos grupos se encuentran separadas las emociones positivas de las negativas, lo cual es consistente con las teorías que sostienen la importancia de la valencia hedónica en la comprensión de las emociones.
dc.description.abstract
Although basic emotions are considered universal, their representation, associations and meaning vary among cultures and social groups. Within the framework of the socio-constructivist theory, where the meanings develop in the social context, this paper analyzes and compares the semantic representations of six basic emotions (Joy, Sadness, Anger, Fear, Surprise and Disgust), evoked by 78 children between 9 and 11 years old and 78 adults between 20 and 40 years old. Participants had to list a series of properties/features for each concept in a Property Listing Task (PLT). With the lists produced by the participants, their frequencies and other statistical properties were calculated, and the matrix of distances between concepts was obtained from the vectors defined by each of them. Thus, using the six aforementioned emotions as stimuli, the semantic representation associated with each emotion was elaborated for each age range. Once these were obtained, an analysis was carried out to evaluate the intrinsic quality and the differences in: (1) quantity and types of features produced; (2) structure of each of the semantic networks obtained, both by means of quadratic assignment procedure (QAP) and hierarchical clustering algorithms; (3) network density (that describes the portion of the potential connections in a network that are actual connections) and entropy level (that describe the level of randomness and the amount of information encoded in a network); (4) comparative use of definition by negation; (5) qualitative analysis of the features associated with each emotional concept. To carry out the bulk of these activities and analysis, we used the tools and procedures provided by Social Network Analysis (SNA). As a result: (1) regarding the number of features, adults produced significantly more associations. A chi-square analysis found significant differences between groups in the type of features evoked, with a primacy of taxonomic for adults and introspective for children; (2) the quadratic assignment procedure found a significant level of association of.59 between the two age groups. The groupings performed at the lowest level of demand for linkage between cluster members distinguish positive emotions from negative ones; higher levels of demand begin to disaggregate the groupings: first fear and sadness are separated, then anger, then the dyad constituted by both versions of disgust. The emotion of greater commonality between children and adults is joy; (3) the density of the total network is higher in children than in adults, and the concepts of joy, disgust and sadness present a lower entropy in children than in adults; (4) Children produce considerably more definitions by the negative than adults; (5) the most similar emotion between both groups is joy and the most dissimilar is disgust. In children, disgust responds to gustatory stimuli, in adults it is used with social metaphorical value. The results obtained show the semantic representation of basic emotions in children and adults, finding both continuities (e. g. joy) and divergences (e. g. disgust) associated with the context and life experience. In both age groups, positive and negative emotions are found to be separated, which is consistent with theories on the importance of hedonic valence in the understanding of emotions. There are also differences in categorization, either more thematically or taxonomically oriented.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
SEMÁNTICA
dc.subject
EMOCIONES
dc.subject
NIÑOS
dc.subject
ADULTOS
dc.subject
ANÁLISIS DE REDES SOCIALES
dc.subject.classification
Otras Psicología
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.subject.classification
Psicología
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.title
El significado de los conceptos que aluden a emociones básicas en niños y adultos
dc.title
The meaning of concepts dealing with basic emotions in children and adults
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-07-10T10:32:03Z
dc.identifier.eissn
1668-7027
dc.journal.volume
39
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
185-203
dc.journal.pais
Argentina
![Se ha confirmado la validez de este valor de autoridad por un usuario](/themes/CONICETDigital/images/authority_control/invisible.gif)
dc.journal.ciudad
Buenos Aires
dc.description.fil
Fil: Vivas, Jorge Ricardo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Yerro Avincetto, Matías Miguel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Calcopietro, Martín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
dc.journal.title
Interdisciplinaria
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=1102
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.16888/interd.2022.39.3.11
Archivos asociados