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dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia
dc.contributor.author
Olsen, Cintia Daniela
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago
dc.contributor.author
Galli, Juan Ignacio
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria
dc.contributor.author
Richaud, Maria Cristina
dc.date.available
2023-09-22T17:18:09Z
dc.date.issued
2022-06
dc.identifier.citation
Andrés, María Laura; Canet Juric, Lorena; García Coni Bosch, Ana Virginia; Olsen, Cintia Daniela; Vernucci, Santiago; et al.; Executive Functions and Academic Performance: The Moderating Role of Distress Tolerance; John Wiley & Sons Ltd; Mind, Brain, and Education; 16; 3; 6-2022; 197-208
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/212773
dc.description.abstract
The aim of this study was to analyze the moderating effect of distress tolerance (DT) on the relationship between executive functions and academic performance (AP). Participants were 270 children aged 9–12 years. Executive functions (EFs)—working memory (WM), inhibition, and cognitive flexibility—and DT were evaluated using computerized tasks. Direct measures of reading comprehension and mathematical calculation, as well as school grades, were used to assess AP. Results showed that verbal WM and cognitive flexibility were positively associated with reading indicators, but to a greater extent among children with medium and low DT. A positive association was found between visuospatial WM, and a mathematical indicator, to a greater extent among children with medium and low DT. The EFs did not show explanatory capacity for AP in children with high DT. These results suggest that DT could function as a “compensatory” resource.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
John Wiley & Sons Ltd
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
EXECUTIVE FUNCTIONS
dc.subject
ACADEMIC PERFORMANCE
dc.subject
DISTRESS TOLERANCE
dc.subject
CHILDREN
dc.subject
READING COMPREHENSION
dc.subject
MATHEMATICS
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Executive Functions and Academic Performance: The Moderating Role of Distress Tolerance
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-07-10T10:43:16Z
dc.identifier.eissn
1751-228X
dc.journal.volume
16
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
197-208
dc.journal.pais
Estados Unidos
dc.journal.ciudad
Nueva York
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Olsen, Cintia Daniela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Galli, Juan Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Richaud, Maria Cristina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
dc.journal.title
Mind, Brain, and Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mbe.12330
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://doi.org/10.1111/mbe.12330
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