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dc.contributor.author
Andrés, María Laura  
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena  
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia  
dc.contributor.author
Olsen, Cintia Daniela  
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago  
dc.contributor.author
Galli, Juan Ignacio  
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria  
dc.contributor.author
Richaud, Maria Cristina  
dc.date.available
2023-09-22T17:18:09Z  
dc.date.issued
2022-06  
dc.identifier.citation
Andrés, María Laura; Canet Juric, Lorena; García Coni Bosch, Ana Virginia; Olsen, Cintia Daniela; Vernucci, Santiago; et al.; Executive Functions and Academic Performance: The Moderating Role of Distress Tolerance; John Wiley & Sons Ltd; Mind, Brain, and Education; 16; 3; 6-2022; 197-208  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/212773  
dc.description.abstract
The aim of this study was to analyze the moderating effect of distress tolerance (DT) on the relationship between executive functions and academic performance (AP). Participants were 270 children aged 9–12 years. Executive functions (EFs)—working memory (WM), inhibition, and cognitive flexibility—and DT were evaluated using computerized tasks. Direct measures of reading comprehension and mathematical calculation, as well as school grades, were used to assess AP. Results showed that verbal WM and cognitive flexibility were positively associated with reading indicators, but to a greater extent among children with medium and low DT. A positive association was found between visuospatial WM, and a mathematical indicator, to a greater extent among children with medium and low DT. The EFs did not show explanatory capacity for AP in children with high DT. These results suggest that DT could function as a “compensatory” resource.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
John Wiley & Sons Ltd  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
EXECUTIVE FUNCTIONS  
dc.subject
ACADEMIC PERFORMANCE  
dc.subject
DISTRESS TOLERANCE  
dc.subject
CHILDREN  
dc.subject
READING COMPREHENSION  
dc.subject
MATHEMATICS  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Executive Functions and Academic Performance: The Moderating Role of Distress Tolerance  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-07-10T10:43:16Z  
dc.identifier.eissn
1751-228X  
dc.journal.volume
16  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
197-208  
dc.journal.pais
Estados Unidos  
dc.journal.ciudad
Nueva York  
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Olsen, Cintia Daniela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Galli, Juan Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Richaud, Maria Cristina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina  
dc.journal.title
Mind, Brain, and Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mbe.12330  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://doi.org/10.1111/mbe.12330