Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Drunkenness and Regretted Online Social Risk Behaviors: The Role of Social Drinking Motives and Positive Urgency

González Ponce, Bella; Vera, Belén del ValleIcon ; Lozano Rojas, Oscar Martín; Vidal Giné, Claudio; Fernández Calderón, Fermín
Fecha de publicación: 05/2023
Editorial: Taylor & Francis
Revista: Substance Use And Misuse
ISSN: 1082-6084
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Psicología

Resumen

Background: Alcohol use and the use of social media and other forms of digital communications is characteristic of young adults. The present study prospectively examined the relationship between social drinking motives and positive urgency and the engagement in regretted online social risk behaviors while drunk (having posted on social media, called or texted someone, or been visibly drunk in a photo) among a community sample of young adults. Methods: Using a targeted sampling procedure, we accessed a baseline sample of 360 young adults aged 18–25 years old from the community. Of these, 339 (mean age: 21.1 [SD = 2.21]; female = 50.7%) completed 2-month follow-up measures. Results: Social drinking motives and the tendency to act impulsively under conditions of positive affect (i.e. positive urgency) were measured at baseline, and frequency of regretted online social risk behaviors were measured at follow-up. Results showed that baseline social drinking motives were positively associated with all three regretted online social risk behaviors examined at follow-up. Higher baseline positive urgency scores were associated with a higher frequency of regretted posting on social media and calling or texting someone while drunk at follow-up. Conclusions: Our findings support the inclusion of positive urgency and social drinking motives as key components of preventive interventions aimed at reducing potential negative consequences of using social media and other forms of digital communications while under the effects of alcohol.
Palabras clave: ALCOHOL , DIGITAL MEDIA , POSITIVE URGENCY , REGRETTED ONLINE SOCIAL RISK BEHAVIOR , SOCIAL MEDIA , SOCIAL MOTIVES
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 596.2Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/212434
DOI: http://dx.doi.org/10.1080/10826084.2023.2205495
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10826084.2023.2205495
Colecciones
Articulos (IIPSI)
Articulos de INSTITUTO DE INVESTIGACIONES PSICOLOGICAS
Citación
González Ponce, Bella; Vera, Belén del Valle; Lozano Rojas, Oscar Martín; Vidal Giné, Claudio; Fernández Calderón, Fermín; Drunkenness and Regretted Online Social Risk Behaviors: The Role of Social Drinking Motives and Positive Urgency; Taylor & Francis; Substance Use And Misuse; 58; 8; 5-2023; 1046-1052
Compartir
Altmétricas
 

Items relacionados

Mostrando titulos relacionados por título, autor y tema.

  • Artículo Vulnerabilidad social e inempleabilidad: reflexiones a partir del estudio de un programa de reciclado de residuos sólidos urbanos
    Cross, Maria Cecilia (Universidad Nacional de Santiago del Estero. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Instituto de Estudios para el desarrollo Social, 2013-08)
  • Artículo Teorías comparadas para (re)pensar los fundamentos teóricos y filosóficos de la intervención en Trabajo Social: La corriente crítica brasilera y Saül Karsz
    Pessolano, Daniela (Departamento de Trabajo Social, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia, 2013-07)
  • Artículo Economía social en construcción: Perspectivas y demandas sociales en la legislación reciente (Argentina, 2003-2015)
    Blasco, Laura Rosario; Garcia, Ariel Oscar (Instituto de la Cooperación, 2016-07)
Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES