Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Meroño, Guillermina  
dc.contributor.author
Ventura, Ana Clara  
dc.date.available
2023-08-02T14:40:50Z  
dc.date.issued
2022-08  
dc.identifier.citation
Meroño, Guillermina; Ventura, Ana Clara; Estrategias de regulación emocional de niños/as en el aprendizaje de la escritura en situación de clase y de entrevista; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Centro Argentino de Información Científica y Tecnológica; Interdisciplinaria; 39; 3; 8-2022; 205-223  
dc.identifier.issn
0325-8203  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/206522  
dc.description.abstract
El presente estudio se propone contribuir al campo de la autorregulación temprana desde un enfoque ecológico y situado y, al mismo tiempo, al campo del aprendizaje de la escritura. Sus objetivos son: (1) identificar eventos emocionalmente desafiantes en el aprendizaje de la escritura de niños/as; (2) indagar el despliegue de sus estrategias de regulación emocional; y (3) analizar la variación de dichas estrategias en situación de clase y de entrevista. Participaron 10 niños/as de primer grado de 6 y 7 años de la ciudad de San Carlos de Bariloche (Argentina). Se realizaron observaciones de clases de Lengua focalizadas en escritura y entrevistas individuales. Las entrevistas se originaron en videos-elicitación cortos de niños/as actuando en eventos emocionalmente desafiantes en momentos de aprendizaje de la escritura: la percatación de una brecha entre el saber/poder y las demandas de una tarea, la exposición social y el entorno distractor. Se identificaron siete eventos emocionalmente desafiantes en total, sumándose cuatro a los propuestos en los videos-elicitación: la adecuación a normas externas, la corrección, la dificultad con el material y la equivocación. Asimismo, se documentó un amplio repertorio de estrategias de regulación emocional. Las más frecuentes fueron la modificación de la situación social, la comunicación y la expresión. Las observaciones permitieron hallar la modificación de la situación física, el control y el habla privada. En las entrevistas se pudo registrar la actividad alternativa, la respiración, la comunicación y la revaluación cognitiva. Se concluyó que la complementación de técnicas resulta promisoria para el estudio de la regulación emocional en el aprendizaje de la escritura.  
dc.description.abstract
Learning to write involves the challenge to understand and regulate one’s own emotions in situation, such as frustration, anxiety and different moods. In recent years, the study of emotion regulation in children through different methodological tools, such as interviews, questionnaires or observations, has increased. However, to date there are few studies that complement these techniques. The present study seeks to contribute to early emotion regulation in learning to write from a sociocultural, ecological and situated approach, through the combination of interviews and class observations. The aims are to: (1) identify emotionally challenging events in children’s learning to write; (2) describe the deployment of their strategies of emotion regulation; and (3) analyze the variation of these strategies in class and interview situations. Participants were 10 first graders from a school located in the urban area at San Carlos de Bariloche (Argentina). The school was selected because communication and regulation of emotions is part of the educational project. Observations of language classes and individual interviews were conducted over Zoom in the COVID-19 pandemic context. Ten observations focused on the class interaction between the teacher and children in learning to write situations were analyzed. The individual interview is based on video-elicitation technique. Three videos were designated ad hoc. Each video elicited emotionally challenging events in learning to write: (1) the awareness of a gap between knowledge/power and the demands of a task (child represented difficulties in writing and erasing, showing emotional affectation); (2) social exposure (child was reading alone and an adult asked her about what she was reading, after which the girl looked down and pursed her lips); and (3) the distracting environment (two girls were chatting and making noise as two boys were writing in their notebooks). Beyond the three emotionally challenging events presented in the video-elicitation, another four were found: the adaptation to external norms, the revision of the own text, the difficulty with the material, and the acknowledge the own mistakes. Additionally, children deployed a wide repertoire of strategies according to the emotion regulation model of Gross (2015) and the specific literature. Overall, the most frequent strategies were the modification of the situation in a social way, communication and expression. In the observations, modification of the situation in physical form, control and private speech were found. In the interviews, the alternative activity, breathing, communication and cognitive reappraisal were observed. Finally, it was concluded that the complementation of research methods, class observations and interviews, is promising for the study of children’s emotion regulation in learning to write.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Centro Argentino de Información Científica y Tecnológica  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
ENFOQUE SITUADO  
dc.subject
DISEÑO ECOLÓGICO  
dc.subject
CONTEXTOS ESCOLARES  
dc.subject
EVENTOS EMOCIONALMENTE DESAFIANTES  
dc.subject
APRENDIZAJE DE LA ESCRITURA  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Estrategias de regulación emocional de niños/as en el aprendizaje de la escritura en situación de clase y de entrevista  
dc.title
Strategies for emotional regulation of children in learning to write in class and interview situations  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-06-26T11:03:03Z  
dc.identifier.eissn
1668-7027  
dc.journal.volume
39  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
205-223  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.journal.ciudad
Buenos Aires  
dc.description.fil
Fil: Meroño, Guillermina. Universidad Nacional del Comahue. Centro Regional Universitario Bariloche; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Ventura, Ana Clara. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Norte. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Grupo Vinculado del Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS): Sede Crub | Universidad Nacional del Comahue. Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Grupo Vinculado del Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS): Sede Crub; Argentina  
dc.journal.title
Interdisciplinaria  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=1092  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.3.12