Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Bedacarratx, Valeria de Los Ángeles  
dc.contributor.author
Hernández, Marión  
dc.contributor.author
Trujillo, Vanesa  
dc.date.available
2023-07-28T14:53:54Z  
dc.date.issued
2022-12  
dc.identifier.citation
Bedacarratx, Valeria de Los Ángeles; Hernández, Marión; Trujillo, Vanesa; Enseñar y aprender en la era digital: Uso y apropiación de las TIC en una escuela pública de la Patagonia Austral; Universidad de Cuyo. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias de la Educación; Encuentro Educativo; 3; 2; 12-2022; 61-93  
dc.identifier.issn
2718-8035  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/205987  
dc.description.abstract
El presente artículo expone parcialmente losr esultados de dos trabajos de investigación que comparten el interés por conocer las características que reviste el trabajo pedagógico con Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el escenario socio-institucional de la educación primaria, tomando el caso de lo que acontece en una escuela pública emplazada en la Patagonia Austral, previo al contexto que determinó la Pandemia por COVID19. Mientras que una de las indagaciones focaliza el interés en el aprendizaje, los modos de apropiación de las TIC de los estudiantes y su perspectiva en torno de las mismas, la segunda de las indagaciones presentadas se interroga respecto de los usos que hacen de las TIC los docentes en sus propuestas de enseñanza.Se recuperan evidencias empíricas que pretenden echar luz respecto a lo que podrían considerarse algunas condiciones (prepandemia) de partida sobre las que se asentó el trabajo pedagógico al momento de interrupción de la presencialidad en las escuelas en el año 2020, y pretendiendo hacer un aporte a la comprensión de las características que van configurando las prácticas en los nuevos escenarios educativos en torno a las formas de enseñar y aprender con tecnologías digitales.  
dc.description.abstract
This article partially exposes the results of two research works that share an interest in knowing the characteristics of pedagogical work with Information and Communication Technologies (ICT) in the socio-institutional scenario of primary school, taking the case of what happens in a public school located in Southern Patagonia, priorto the context that determined the COVID19 Pandemic. While one of the inquiries focuses on the interest in learning, the modes of appropriation of ICT by students and their perspective around them, the second of the inquiries presented questions the uses of ICT by teachers in their teaching proposals. With a methodological strategy that combined quantitative and qualitative methodology instruments, both investigations entailed a diagnostic study -based on which intervention strategies were proposed (whose results are not part of this presentation)- that contributes to the understanding of the conditions and meanings at stake in decisions related to the uses (or not) of ICT in the preparation and implementation of pedagogical proposals (by teachers) and in activities related to school learning (by students), in the case studied. While the processing of the information occurred during the period of Preventive and Compulsory Social Isolation established during the Covid-19 Pandemic, the conclusions and final reflections incorporate a set of considerations resulting from the reconfiguration of the school space in the aforementioned circumstances. Thus, empirical evidence is retrieved that aims to shed light on what could be considered some starting conditions (pre-pandemic) on which the pedagogical work was based at the time of interruption of attendance in schools in the year 2020 and pretending to make a contribution to the understanding of the characteristics that are shaping the practices in the new educational scenarios around the ways of teaching and learning with digital technologies.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad de Cuyo. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias de la Educación  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/  
dc.subject
Tecnologías de la Información y la Comunicación  
dc.subject
Cultura digital  
dc.subject
Cultura Escolar  
dc.subject
Rol docente  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Enseñar y aprender en la era digital: Uso y apropiación de las TIC en una escuela pública de la Patagonia Austral  
dc.title
Teaching and learning in the digital age: Use and appropriation of ICT in a public school in Southern Patagonia  
dc.title
Ensinar e aprender na era digital: Uso e apropriação das TIC em uma escola pública do sul da Patagônia  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-07-27T14:47:45Z  
dc.journal.volume
3  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
61-93  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.journal.ciudad
Mendoza  
dc.description.fil
Fil: Bedacarratx, Valeria de Los Ángeles. Universidad Nacional de la Patagonia Austral. Unidad Académica San Julián; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Hernández, Marión. Universidad Nacional de la Patagonia Austral; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Trujillo, Vanesa. Universidad Nacional de la Patagonia Austral; Argentina  
dc.journal.title
Encuentro Educativo  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/encuentroE/article/view/6153