Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Capítulo de Libro

Cartooning in Educational Contexts: A Promising Way to Promote Cross-Curricular Work with Children and Adolescents

Título del libro: Teaching with Comics: Empirical, Analytical, and Professional Experiences

Pedrazzini, Ana MercedesIcon ; Zinkgraf, Constanza; D'adamo, PaolaIcon ; Bugallo, LucíaIcon ; Lozada, MarianaIcon
Fecha de publicación: 2022
Editorial: Springer Nature Switzerland AG
ISBN: 978-3-031-05193-7
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Otras Ciencias de la Educación

Resumen

In this chapter, we argue in favor of the value of cartooning in educational contexts as a cross-curricular tool to foster students’ agency, multimodal communication, and civic engagement. We designed and conducted two cartoon workshops in primary schools in Argentina. Thirty-three students aged 10–13 years old were asked to create a multimodal cartoon about social inequalities and social empathy. Most of the students were able to accomplish the task by deploying a repertoire of multimodal narrative and rhetorical resources. They created imaginary and experiential situations in order to address—from their own viewpoint—economic, gender, and ethnic inequalities, often denouncing a lack of empathic concern. This evidenced a committed, or a committed-playful motivation. We provide insights into the scope of this creative and multimodal activity.
Palabras clave: Civic education , Comics making , Communication , Motivation , Multimodality
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 4.999Mb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/204096
URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-05194-4_6
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-05194-4_6
Colecciones
Capítulos de libros(INIBIOMA)
Capítulos de libros de INST. DE INVEST.EN BIODIVERSIDAD Y MEDIOAMBIENTE
Capítulos de libros(IPEHCS)
Capítulos de libros de INSTITUTO PATAGONICO DE ESTUDIOS DE HUMANIDADES Y CIENCIAS SOCIALES
Citación
Pedrazzini, Ana Mercedes; Zinkgraf, Constanza; D'adamo, Paola; Bugallo, Lucía; Lozada, Mariana; Cartooning in Educational Contexts: A Promising Way to Promote Cross-Curricular Work with Children and Adolescents; Springer Nature Switzerland AG; 2022; 111-130
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES