Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Rivera, Johanna  
dc.contributor.author
Ferroni, Marina Valeria  
dc.contributor.author
Moreira, Karen  
dc.date.available
2023-06-22T17:47:59Z  
dc.date.issued
2022-08  
dc.identifier.citation
Rivera, Johanna; Ferroni, Marina Valeria; Moreira, Karen; Habilidades prelectoras en niños uruguayos de diferente nivel socioeconómico; Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 39; 3; 8-2022; 93-105  
dc.identifier.issn
1668-7027  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/201241  
dc.description.abstract
El objetivo del presente estudio fue comparar las habilidades prelectoras en 50 preescolares uruguayos de 5 años de edad de diferente nivel socioeconómico (NSE) y analizar el impacto de estas habilidades en el aprendizaje de la lectura. Para ello, se evaluó a los niños mediante pruebas de vocabulario receptivo, conciencia fonológica, conocimiento sobre el nombre y el sonido de las letras, y denominación rápida de objetos a fin del nivel preescolar Tiempo 1 (T1). Un año más tarde, se evaluó a un subgrupo de la muestra inicial mediante una prueba de lectura de palabras Tiempo 2 (T2). Los resultados señalaron la existencia de correlaciones significativas entre los predictores (T1) y la lectura de palabras (T2) y entre todas las variables evaluadas y el nivel socioeconómico de los niños. La comparación del desempeño intergrupal señaló la existencia de diferencias significativas en todas las habilidades evaluadas a favor del nivel socioeconómico medio. Sin embargo, el desempeño en la lectura de palabras de ambos grupos fue bajo. Por otra parte, un análisis de regresión mostró que, para los niños de nivel socioeconómico bajo, el nivel de conciencia fonológica fue el que explicó la mayor parte de la varianza en la eficiencia lectora. El nivel de lectura de los niños de nivel socioeconómico medio fue mayormente explicado por el conocimiento del nombre de las letras. Los resultados ponen en evidencia la importancia de atender a las diferencias que se generan temprano en el desarrollo de habilidades lingüísticas fundamentales para aprender a leer.  
dc.description.abstract
Learning to read transforms lives. Reading contributes to knowledge acquisition, cultural engagement, and success in the school. The unequal distribution of literacy skills in a society is associated with economic and social inequalities as a result, children with a poor foundation in literacy before entering formal schooling are more likely to struggle academically and to drop out of school. For Comparative analysis between children of different socioeconomic status showed that children growing up in poverty contexts performed more poorly than their peers from middle-income families in all the tests. Nonetheless, both groups performed poorly in word reading. Descriptive statistics indicated that, out of a total of 26 words, low SES children correctly read a total of 7 words per minute, and medium SES children a total of 14 words. Finally, regression analyses indicated that phonological awareness contributed 30 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in children of low-income families, meanwhile letter name knowledge contributed 74 % variance in predicting the total score achieved in a reading-word test in their peers from middle-income families. In general terms, results of pre-reading skills and reading performance seem to indicate that children of different socioeconomic status use different word recognition strategies according to their level of letter-knowledge of and phonological processing. Discussion considers international literature pointing out that children who enter elementary school with limited reading-related skills are unlikely to be able to keep pace with their peers. These findings warn about the importance to elaborate systematic and high-quality educational proposals to try to reduce the gap in reading development for children from low-income families. Developing literacy and language skills before formal schooling sets a child up for success in school and life. Results also suggest the importance of analyzing the variables that affect reading development in populations that are not the majority described.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Centro Interamericano de Investigaciones Psicologicas y Ciencias Afines  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
HABILIDADES PRELECTORAS  
dc.subject
NSE  
dc.subject
NIÑOS  
dc.subject
DESIGUALDAD  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Habilidades prelectoras en niños uruguayos de diferente nivel socioeconómico  
dc.title
Differential pre-literacy skills development in Uruguayan children from different socioeconomic backgrounds  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-06-22T13:36:24Z  
dc.journal.volume
39  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
93-105  
dc.journal.pais
Argentina  
dc.description.fil
Fil: Rivera, Johanna. Universidad de la República; Uruguay  
dc.description.fil
Fil: Ferroni, Marina Valeria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Moreira, Karen. Universidad de la República; Uruguay  
dc.journal.title
Interdisciplinaria  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=1124  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.16888/interd.2022.39.3.5