Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Gürtler, Sofía Victoria  
dc.contributor.author
Rodríguez Tablado, Manuel  
dc.contributor.author
Weisbrot, Mariela Alejandra  
dc.contributor.author
Ruiz Yanzi, María Victoria  
dc.contributor.author
Kopitowski, Karin Silvana  
dc.contributor.author
Terrasa, Sergio Adrian  
dc.date.available
2023-06-13T13:09:04Z  
dc.date.issued
2022-04  
dc.identifier.citation
Gürtler, Sofía Victoria; Rodríguez Tablado, Manuel; Weisbrot, Mariela Alejandra; Ruiz Yanzi, María Victoria; Kopitowski, Karin Silvana; et al.; Quantitative and qualitative analysis of Argentine breast cancer prevention campaigns disseminated by still images on social networks during October 2019; Instituto Nacional de Salud; Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica; 39; 2; 4-2022; 152-160  
dc.identifier.issn
1726-4634  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/200425  
dc.description.abstract
Objectives. To quantitatively document the degree of compliance of institutional messages broadcast on social networks with the recommendations of the National Cancer Institute (INC) in Argentina during October 2019, in the context of breast cancer prevention campaigns, and to qualitatively analyze the pictorial and textual elements that make up their dissemination pieces. Materials and methods. Quantitative and qualitative analysis of 171 dissemination pieces issued during October 2019 by 54 institutions, based on the evaluation of their compliance with INC recommendations, the description of the main discordant recommendations (quantitative analysis) and the qualitative analysis of 30 pieces. Results. None of the issued messages mentioned potential screening harms. Only the messages of the National Ministry of Health complied completely with the INC recommendations, while the remaining ones recommended mammograms at younger ages or at shorter intervals. Breast self-examination was the most frequent recommendation among those who didn’t comply. The images of female bodies linked to common stereotypes of sex and beauty, and paternalistic discourses appealing to fear and guilt were predominant. Conclusions. The messages broadcasted in the analyzed diffusion pieces did not comply with the INC recommendations, despite the fact that the latter are supported by scientific evidence. On the other hand, the messages reinforce sex and beauty stereotypes, guilt and the medical-hegemonic model.  
dc.description.abstract
Objetivos. Documentar cuantitativamente el grado de concordancia con las recomendaciones del Instituto Nacional del Cáncer (INC) de los mensajes institucionales emitidos en redes sociales de Argentina durante octubre de 2019, en el contexto de las campañas de prevención del cáncer mamario, y analizar cualitativamente los elementos icónicos y textuales que conforman sus piezas de difusión. Materiales y métodos. Análisis cuantitativo y cualitativo de 171 piezas de difusión emitidas durante octubre de 2019 por 54 instituciones, a partir de la evaluación de su concordancia con las recomendaciones del INC, la descripción de las principales recomendaciones discordantes (análisis cuantitativo) y el análisis cualitativo de 30 piezas. Resultados. Ninguno de los mensajes emitidos mencionó potenciales daños del tamizaje. Solamente los del Ministerio de Salud de la Nación fueron totalmente concordantes con las recomendaciones del INC, mientras que los restantes recomendaban realizar mamografías a edades más tempranas o a intervalos más breves. El autoexamen mamario fue la recomendación más frecuente entre las discordantes. Predominaron las imágenes de cuerpos femeninos vinculadas con los estereotipos predominantes de género y belleza, y los discursos paternalistas que apelan al miedo y a la culpa. Conclusiones. Los mensajes emitidos en las piezas de difusión analizadas no fueron concordantes con las recomendaciones del INC, a pesar de que estas últimas están respaldadas por evidencia científica. Por otro lado, los mensajes refuerzan los estereotipos de género y belleza, la culpa y el modelo médico-hegemónico.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Instituto Nacional de Salud  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/  
dc.subject
ATTITUDES  
dc.subject
BREAST NEOPLASMS  
dc.subject
COMMUNICATIONS MEDIA  
dc.subject
EARLY DETECTION OF CANCER  
dc.subject
HEALTH KNOWLEDGE  
dc.subject
MAMMOGRAPHY  
dc.subject
PRACTICE  
dc.subject
SOCIAL MEDIA (SOURCE: MESH NLM)  
dc.subject.classification
Políticas y Servicios de Salud  
dc.subject.classification
Ciencias de la Salud  
dc.subject.classification
CIENCIAS MÉDICAS Y DE LA SALUD  
dc.title
Quantitative and qualitative analysis of Argentine breast cancer prevention campaigns disseminated by still images on social networks during October 2019  
dc.title
Análisis cuantitativo y cualitativo de de cáncer de mama difundidas las campañas argentinas de prevención mediante imágenes fijas en redes sociales durante Otubre del 2019  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2023-06-12T17:35:00Z  
dc.identifier.eissn
1726-4642  
dc.journal.volume
39  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
152-160  
dc.journal.pais
Perú  
dc.description.fil
Fil: Gürtler, Sofía Victoria. Hospital Italiano; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Rodríguez Tablado, Manuel. Hospital Italiano; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Weisbrot, Mariela Alejandra. Universidad Nacional de Lanús; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Ruiz Yanzi, María Victoria. Hospital Italiano; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Kopitowski, Karin Silvana. Hospital Italiano; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Terrasa, Sergio Adrian. Hospital Italiano; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/11019/4956  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11019