Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Gago Galvagno, Lucas Gustavo
dc.contributor.author
Elgier, Angel Manuel
dc.contributor.author
Azzollini, Susana Celeste
dc.date.available
2023-06-13T12:17:51Z
dc.date.issued
2022-04
dc.identifier.citation
Gago Galvagno, Lucas Gustavo; Elgier, Angel Manuel; Azzollini, Susana Celeste; The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study; Universidad Católica del Uruguay; Ciencias Psicológicas; 16; 1; 4-2022; 1-15
dc.identifier.issn
1688-4221
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/200392
dc.description.abstract
In Argentina, the universal child allowance (AUHby its Spanishacronym) is a social insurance that is granted to people in a situation of social vulnerability for each child under 18 years of age and with disabilities, whose parents are inserted in unregulated jobs. On the other hand, emotional regulation (ER) is related to monitoring, evaluating and modifying emotional reactions to achieve goals, and predicts communication, executive skills and academic performance. The investigations that analyze the impact of social or financial assistance by the state on the cognitive development of children in vulnerable situations are from USAand Europe, and with samples of preschoolers. The objective of the following study was to evaluate the association of this economic aid and social vulnerability with the ER of infants with and without unsatisfied basic needs. The Still-Face paradigm was used to assess ER and a socioeconomic status scale. AUH was found to be related to higher levels of ER, while social vulnerability was associated with lower levels of this skill. Regarding the interaction effect, the group with vulnerability and without AUH showed the lowest levels of ER. This underlines the importance of continuing to study the contributions of this type of public policy during the first years of life.
dc.description.abstract
En Argentina, la asignación universal por hijo (AUH) es un seguro social que se otorga a personas en situación de vulnerabilidad social por cada hijo menor de 18 años y con discapacidad, cuyos padres se encuentran insertos en trabajos no regulados. Por otro lado, la regulación emocional (RE) se relaciona con monitorear, evaluar y modificar reacciones emocionales para alcanzar metas, y predice la comunicación, habilidades ejecutivas y el rendimiento académico. Las investigaciones que analizan el impacto de las ayudas sociales o financieras por parte del Estado en el desarrollo cognitivo de infantes en situación de vulnerabilidad son de Estados Unidos y Europa, y con muestras de preescolares. El objetivo del siguiente estudio fue evaluar la asociación de esta ayuda económica y la vulnerabilidad social con la RE de infantes con y sin necesidades básicas insatisfechas. Se utilizó el paradigma Still-Face para evaluar la RE y una escala de nivel socioeconómico. Se encontró que la AUH se relaciona con mayores niveles de RE, mientras que la vulnerabilidad social se asoció con menores niveles de esta habilidad. En cuanto al efecto interacción, el grupo con vulnerabilidad y sin AUH mostró los menores niveles de RE. Esto subraya la importancia de seguir estudiando las contribuciones de este tipo de políticas públicas durante los primeros años de vida.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad Católica del Uruguay
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.subject
AUH
dc.subject
EMOTION
dc.subject
VULNERABILITY
dc.subject
INFANCY
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study
dc.title
La asignación universal por hijo y su relación con la regulación emocional en la infancia temprana: Un estudio comportamental
dc.title
O subsídio universal por filho e sua relação com a regulação emocional na primeira
infância: Um estudo comportamental
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2023-06-12T17:33:31Z
dc.journal.volume
16
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
1-15
dc.journal.pais
Uruguay
dc.journal.ciudad
Montevideo
dc.description.fil
Fil: Gago Galvagno, Lucas Gustavo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina
dc.description.fil
Fil: Elgier, Angel Manuel. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
dc.description.fil
Fil: Azzollini, Susana Celeste. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina
dc.journal.title
Ciencias Psicológicas
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/2629
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.22235/cp.v16i1.2629
Archivos asociados