Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Fierro, Catriel  
dc.contributor.author
Gallegos de San Vicente, Miguel Omar  
dc.contributor.author
Burgos Videla, Carmen  
dc.contributor.author
de Castro Pecanha, Viviane  
dc.date.available
2023-01-27T15:06:54Z  
dc.date.issued
2019-12  
dc.identifier.citation
Fierro, Catriel; Gallegos de San Vicente, Miguel Omar; Burgos Videla, Carmen; de Castro Pecanha, Viviane; Science and technology studies and the historiography of psychology: Towards a critical analysis; Sociedade Brasileira de Psicologia; Trends in Psychology; 27; 4; 12-2019; 943-959  
dc.identifier.issn
1413-389X  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/185934  
dc.description.abstract
This paper examines the relationships established between the fields of history of psychology, and science, technology and society studies (STS). We first present a brief historical overview to situate the present status of the field of psychology within the broad STS arena. We then describe the influence of STS studies in the field of history of psychology through a literature review that emphasizes Ibero-American productions in these areas. Our findings suggest that STS studies can contribute to the understanding the historical issues in psychology through seven areas of intersecting sociological and historical research, which involve the study of psychological objects, the history of psychological instrumentation, the historical analysis of psychology as a discipline and the study of psychology teaching and education, among others. The paper concludes that STS studies play an important role in advancing the production of historical knowledge, shedding light on the conceptual frameworks used in historical research, clarifying historical inquires, and assisting in the process to define psychological epistemic objects.  
dc.description.abstract
Este artigo examina a relação entre os campos da história da psicologia e os estudos sociais sobre ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Primeiro, apresentamos uma breve visão histórica situando os objetivos da psicologia no amplo campo da CTC contemporânea. Em seguida, descrevemos a influência da CTS no âmbito da história da psicologia através de uma revisão da literatura que enfatiza as produções Ibero-Americanas. Nossos resultados sugerem que as pesquisas realizados no campo CTS podem contribuir para a compreensão das questões históricas que emergem na área da psicologia através de sete linhas de pesquisa relacionadas a interseção de estudos sociológicos e históricos, que envolvem o estudo de objetos psicológicos, a história da instrumentação psicológica, a análise histórica da psicologia como disciplina e o estudo do treinamento em psicologia, entre outros. O trabalho conclui que os estudos desempenham um papel importante na produção do conhecimento histórico, destacando os referenciais conceituais na pesquisa histórica para esclarecer questões historiográficas e auxiliar na definição epistemológica de objetos psicológicos.  
dc.description.abstract
Este trabajo examina la relación existente entre los campos de la historia de la psicología y los estudios sociales sobre ciencia, tecnología y sociedad (CTS). Primero presentamos una breve panorámica histórica con los fines de situar el campo de la psicología en la amplia arena de los CTS contemporáneos. Luego describimos la influencia del campo CTS en el campo de la historia de la psicología a través de una revisión de la literatura que enfatiza las producciones iberoamericanas. Nuestros hallazgos sugieren que los estudios CTS contribuyen con la comprensión de cuestiones históricas en psicología a través de siete áreas de investigación, que involucran el estudio de los objetos psicológicos, la historia de la instrumentación psicológica, el análisis histórico de la psicología como disciplina y el estudio de la formación en psicología, entre otras. El trabajo concluye que los estudios CTS juegan un rol importante en la producción del conocimiento histórico, arrojando luz a los marcos conceptuales utilizados en la investigación histórica, clarificando las preguntas historiográficas, y ayudando a definir objetos epistémicos psicológicos.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Sociedade Brasileira de Psicologia  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/  
dc.subject
HISTORY OF PSYCHOLOGY  
dc.subject
HISTORY OF SCIENCE  
dc.subject
SOCIAL STUDIES OF SCIENCE AND TECHNOLOGY  
dc.subject
SOCIOLOGY OF SCIENCE  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Science and technology studies and the historiography of psychology: Towards a critical analysis  
dc.title
Os estudos de ciência e tecnologia e a historiografia da psicologia: Uma análise crítica  
dc.title
Los estudios sobre ciencia, tecnología y sociedad y la historiografía de la psicología: Una evaluación crítica  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-12-22T14:23:21Z  
dc.identifier.eissn
2358-1883  
dc.journal.volume
27  
dc.journal.number
4  
dc.journal.pagination
943-959  
dc.journal.pais
Brasil  
dc.journal.ciudad
Brasilia  
dc.description.fil
Fil: Fierro, Catriel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Gallegos de San Vicente, Miguel Omar. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina. Universidad Católica de Maule; Chile  
dc.description.fil
Fil: Burgos Videla, Carmen. Universidad de Atacama; Chile  
dc.description.fil
Fil: de Castro Pecanha, Viviane. The Chicago School Of Professional Psychology; Estados Unidos  
dc.journal.title
Trends in Psychology  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2019000400010