Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Perlo, Claudia Liliana
dc.date.available
2023-01-25T17:38:40Z
dc.date.issued
2020-12
dc.identifier.citation
Perlo, Claudia Liliana; "New" unexpected ontological and epistemological developments that move the foundations of modern science; Universidad de Sevilla; Argumentos de Razón Técnica; 1; 23; 12-2020; 37-56
dc.identifier.issn
1139-3327
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/185576
dc.description.abstract
Context. In this article, we present a theoretical corpus built with developments from different disciplines, in which we bring together concepts, theories and “new” scientific perspectives developed during the 20th century. It is a work of deep theoretical reflection in the field of research methodology. Problem.The purpose of this work is to contribute to the overcoming of the disciplinary reductionism and assuming the complexity that today requires the construction of a science of the whole.MethodThis article has been developed through a deep interdisciplinary literature review.Result.These ontological and epistemological developments mark a profound change of course on modern science, questioning the fundamental principles that previously gave its sustention. Also, we consider that these developments are founding principles of life, so we seek to put them in relation to the reader’s everyday life, in intimate connection with everything that affects him and at the same time it is affected by him.Implication. The paper concludes with the challenge of the human quest of unraveling essential finds for the evolution of life that would help us to preserve and empower our existence.
dc.description.abstract
Contexto. En este artículo presentamos un corpus teórico construido con desarrollos de diferentes disciplinas, en el que reunimos conceptos, teorías y “nuevas” perspectivas científicas desarrolladas durante el siglo XX. Se trata de un trabajo de profunda reflexión teórica en el campo de la metodología de la investigación. Problemática. El propósito de este trabajo es contribuir a la superación del reduccionismo disciplinario y a la asunción de la complejidad que hoy en día requiere la construcción de una ciencia de la totalidad. Método. Este artículo ha sido desarrollado a través de una profunda revisión bibliográfica interdisciplinaria. Resultado. Estos desarrollos ontológicos y epistemológicos marcan un profundo cambio de rumbo en la ciencia moderna, cuestionando los principios fundamentales que antes le daban sustento. Además, consideramos que estos desarrollos son principios fundamentales de la vida, por lo que buscamos ponerlos en relación con la vida cotidiana del lector, en íntima conexión con todo lo que le afecta y al mismo tiempo es afectado por él. Implicación. El documento concluye con el desafío de la búsqueda humana de desentrañar los hallazgos esenciales para la evolución de la vida que nos ayudarían a preservar y potenciar nuestra existencia.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de Sevilla
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.subject
Research methodology
dc.subject
Ontology, epistemology
dc.subject
Modern science
dc.subject
Complex research perspective
dc.subject.classification
Otras Humanidades
dc.subject.classification
Otras Humanidades
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
"New" unexpected ontological and epistemological developments that move the foundations of modern science
dc.title
"Nuevos" e inesperados desarrollos que mueven los cimientos de la ciencia moderna
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2021-07-29T18:28:17Z
dc.identifier.eissn
2253-8151
dc.journal.volume
1
dc.journal.number
23
dc.journal.pagination
37-56
dc.journal.pais
España
dc.journal.ciudad
Sevilla
dc.description.fil
Fil: Perlo, Claudia Liliana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Argentina
dc.journal.title
Argumentos de Razón Técnica
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.12795/Argumentos/2020.i23.02
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://institucional.us.es/revistas/argumentos/23/03_ART_PerloSC.pdf
Archivos asociados