Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Tecpan, Silvia
dc.contributor.author
Zavala, Genaro
dc.contributor.author
Benegas, Julio Ciro
dc.date.available
2023-01-14T00:33:24Z
dc.date.issued
2012-08
dc.identifier.citation
Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro; Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 316-320
dc.identifier.issn
1870-9095
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/184750
dc.description.abstract
In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.
dc.description.abstract
En este artículo de investigación cualitativa se describen las actitudes de 39 profesores en ejercicio hacia las estrategias de aprendizaje activo presentadas en un taller con un enfoque constructivista desarrollado en base en los resultados de investigación educativa en la física. De acuerdo con la psicología social las actitudes se integran por tres componentes: cognitivo, conductual y afectivo y se pueden manifestar a través de las opiniones por lo que está investigación respondió a la pregunta ¿Cuáles son las actitudes hacia las estrategias de aprendizaje activo que manifiestan los profesores de física en ejercicio que asisten a un taller de actualización? Utilizando ganancia normalizada se evaluó de forma indirecta el componente cognitivo utilizando un test conceptual de opción múltiple, los componentes conductual y afectivo se evaluaron a través de análisis de contenido con una encuesta de respuesta abierta aplicada al final del taller y con la reflexión individual y por equipos realizada para cada tema. De 243 frases significativas emergieron diez temas. Se presentan resultados preliminares así como las limitaciones de este tipo de estudios y sugerencias para futuras investigaciones.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Latin American Physics Education Network
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Actitudes
dc.subject
aprendizaje activo
dc.subject
preconcepciones
dc.subject
profesores
dc.subject.classification
Otras Ciencias Físicas
dc.subject.classification
Ciencias Físicas
dc.subject.classification
CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS
dc.title
Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2022-05-20T15:08:29Z
dc.journal.volume
6
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
316-320
dc.journal.pais
México
dc.journal.ciudad
Mexico DF
dc.description.fil
Fil: Tecpan, Silvia. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
dc.description.fil
Fil: Zavala, Genaro. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
dc.description.fil
Fil: Benegas, Julio Ciro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
dc.journal.title
Latin-American Journal of Physics Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journal.lapen.org.mx
Archivos asociados