Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Tecpan, Silvia  
dc.contributor.author
Zavala, Genaro  
dc.contributor.author
Benegas, Julio Ciro  
dc.date.available
2023-01-14T00:33:24Z  
dc.date.issued
2012-08  
dc.identifier.citation
Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro; Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 316-320  
dc.identifier.issn
1870-9095  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/184750  
dc.description.abstract
In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.  
dc.description.abstract
En este artículo de investigación cualitativa se describen las actitudes de 39 profesores en ejercicio hacia las estrategias de aprendizaje activo presentadas en un taller con un enfoque constructivista desarrollado en base en los resultados de investigación educativa en la física. De acuerdo con la psicología social las actitudes se integran por tres componentes: cognitivo, conductual y afectivo y se pueden manifestar a través de las opiniones por lo que está investigación respondió a la pregunta ¿Cuáles son las actitudes hacia las estrategias de aprendizaje activo que manifiestan los profesores de física en ejercicio que asisten a un taller de actualización? Utilizando ganancia normalizada se evaluó de forma indirecta el componente cognitivo utilizando un test conceptual de opción múltiple, los componentes conductual y afectivo se evaluaron a través de análisis de contenido con una encuesta de respuesta abierta aplicada al final del taller y con la reflexión individual y por equipos realizada para cada tema. De 243 frases significativas emergieron diez temas. Se presentan resultados preliminares así como las limitaciones de este tipo de estudios y sugerencias para futuras investigaciones.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Latin American Physics Education Network  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Actitudes  
dc.subject
aprendizaje activo  
dc.subject
preconcepciones  
dc.subject
profesores  
dc.subject.classification
Otras Ciencias Físicas  
dc.subject.classification
Ciencias Físicas  
dc.subject.classification
CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS  
dc.title
Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-05-20T15:08:29Z  
dc.journal.volume
6  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
316-320  
dc.journal.pais
México  
dc.journal.ciudad
Mexico DF  
dc.description.fil
Fil: Tecpan, Silvia. Instituto Tecnológico de Monterrey; México  
dc.description.fil
Fil: Zavala, Genaro. Instituto Tecnológico de Monterrey; México  
dc.description.fil
Fil: Benegas, Julio Ciro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina  
dc.journal.title
Latin-American Journal of Physics Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journal.lapen.org.mx