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dc.contributor.author
Mastrini, Guillermo Néstor  
dc.date.available
2022-11-29T11:21:57Z  
dc.date.issued
2016-12  
dc.identifier.citation
Mastrini, Guillermo Néstor; Economía Política de la Comunicación e Industrias Culturales: apuntes sobre su vigencia actual; Universidad de Santiago de Compostela; Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo; 2; 5; 12-2016; 139-148  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/179325  
dc.description.abstract
Este texto analiza la trayectoria que la Economía Política de la Comunicación (EPC) y sus principales autores, tanto americanos como europeos, han ido experimentando desde mediados del siglo XX. Habla de cómo la parte crucial de la EPC es desentrañar las lógicas políticas, económicas y sociales presentes en las industrias culturales; y de cómo el concepto de industrias culturales se torna clave en todo el desarrollo de esta perspectiva. Incluso desde antes del nacimiento de la EPC, el desarrollo conceptual que ofrecenHorkheimer y Adorno de la industria cultural es imprescindible para el desarrollo de la teoría.  
dc.description.abstract
This paper analyzes the trajectory that the Political Economy of Communication (EPC) and its main authors, both American and European, have been experiencing since the middle of the 20th century. It talks about how the crucial part of the EPC is to unravel the political, economic and social logics present in the cultural industries and how the concept of cultural industries becomes key in the whole development of this perspective. Even before the birth of the EPC, the conceptual development offered by Horkheimer and Adorno of the cultural industry is essential for the development of the theory. From a critical analysis, the EPC becomes essential especially since the communication sector has increased its participation in the world economy. The emergence of journals or the consolidation of specific sections of EPC in international meetings (IAMCR) certifies it. Later, the incursion of the term creative industry (popularized by Tony Blair's government in 2000) has been heavily criticized by main EPC theorists. But today, there is a need for new visions and new analisys’ approaches by taking the new concepts of cultural and creative industries as one of the possible approaches to the communicational phenomenon, but maintaining the specificity of culture.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad de Santiago de Compostela  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
Economía Política  
dc.subject
Industrias Culturales  
dc.subject
Teoría  
dc.subject.classification
Otras Comunicación y Medios  
dc.subject.classification
Comunicación y Medios  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Economía Política de la Comunicación e Industrias Culturales: apuntes sobre su vigencia actual  
dc.title
Political Economy of Communication and Cultural Industries: notes about its current validation  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-11-27T23:48:54Z  
dc.identifier.eissn
2386-3730  
dc.journal.volume
2  
dc.journal.number
5  
dc.journal.pagination
139-148  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Santiago de Compostela  
dc.description.fil
Fil: Mastrini, Guillermo Néstor. Universidad Nacional de Quilmes. Departamento de Ciencias Sociales. Industrias Culturales y Espacio Público; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.usc.gal/index.php/ricd/article/view/3754