Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Fierro, Catriel  
dc.date.available
2022-11-23T13:25:01Z  
dc.date.issued
2019-12  
dc.identifier.citation
Fierro, Catriel; From philantrophy and household arts to the scholarly education of psychologists and educators: a brief history of the University of Columbia's teachers college (1881-1930); Sociedad Española de Historia de la Psicología; Revista de Historia de la Psicología; 40; 4; 12-2019; 11-23  
dc.identifier.issn
2445-0928  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/178668  
dc.description.abstract
During the professionalization of American psychology towards the end of the 19th century, the pedagogical field, with its institutions, educational departments and teacher’s schools, represented one of the main ‘niches’ or focal points of study and disciplinary application for emerging graduates in the new science. The present study constitutes a historical analysis of Teachers College, an academic and professional institution linked to Columbia University, a pioneer in the education and training of American educators with international projections, between 1881 and 1930. Based on the use of various primary sources and archival documents not analyzed in previous works, a critical contextualization of the emergence of the College, and a narrative of its institutional, scientific and curricular development of the institution are offered. It shows the transit of Teachers College from a nonprofit philanthropic organization to an academic and professional training college of educators and psychologists formally associated with the University of Columbia.  
dc.description.abstract
Durante la profesionalización de la psicología estadounidense hacia fines del siglo XIX, el campo pedagógico, con sus instituciones, departamentos educativos y escuelas de profesores, representó uno de los principales ‘nichos’ o focos de estudio y aplicación disciplinar para los emergentes diplomados en la nueva ciencia. El presente estudio constituye un análisis histórico del Teachers College, una institución académica y profesional vinculada con la Universidad de Columbia, pionera en la formación y entrenamiento de educadores estadounidenses con proyecciones internacionales, entre 1881 y 1930. A partir del recurso a diversas fuentes primarias y documentos de archivo no analizadas en trabajos previos, se ofrece una contextualización crítica del surgimiento del College, y una narrativa de su desarrollo institucional, científico y curricular de la institución. Se muestra el tránsito del Teachers College desde una organización filantrópica sin fines de lucro hasta un colegio académico y profesional de formación de educadores y psicólogos asociado formalmente con la Universidad de Columbia.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Sociedad Española de Historia de la Psicología  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
PROFESSIONALIZATION OF PSYCHOLOGY  
dc.subject
TEACHERS COLLEGE  
dc.subject
UNIVERSITY OF COLUMBIA  
dc.subject
SOCIAL HISTORY  
dc.subject.classification
Historia  
dc.subject.classification
Historia y Arqueología  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
From philantrophy and household arts to the scholarly education of psychologists and educators: a brief history of the University of Columbia's teachers college (1881-1930)  
dc.title
De la filantropía y las artes hogareñas a la formación científica de psicólogos y educadores: breve historia del Teachers College de la Universidad de Columbia (1881-1930)  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-11-22T09:05:12Z  
dc.journal.volume
40  
dc.journal.number
4  
dc.journal.pagination
11-23  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Madrid  
dc.description.fil
Fil: Fierro, Catriel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Cátedra de Historia de la Psicologia; Argentina  
dc.journal.title
Revista de Historia de la Psicología  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://journals.copmadrid.org/historia/art/rhp2019a16  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.5093/rhp2019a16