Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Interdisciplinary Centers in Latin American Universities: The Challenges of Institutionalization

Vienni Baptista, Bianca; Vasen, FedericoIcon ; Villa Soto, Juan Carlos
Fecha de publicación: 04/2018
Editorial: Palgrave Macmillan
Revista: Higher Education Policy
ISSN: 0952-8733
e-ISSN: 1740-3863
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias de la Educación

Resumen

Universities represent a particularly interesting environment for interdisciplinary development; as institutions, they are simultaneously guardians of tradition and spaces for experimentation. This article focuses on initiatives for the creation of institutional spaces for interdisciplinary research in three Latin American universities: Universidad de Buenos Aires in Argentina, Universidad de la República in Uruguay and Universidad Nacional Autónoma de México. The article analyzes the processes of institutionalization of interdisciplinary centers. It compares (a) the context of creation, (b) the conception of interdisciplinarity, (c) the integration into preexisting structures and (d) internal organization and planning of the centers. Our analysis shows a diversity among institutionalization processes and supports the idea that there is no single model for the institutionalization of the interdisciplinary in the region. However, certain common characteristics can be found. These include a rigid bureaucratic structure and a paramount importance of creating consensus. These traits can be related to the legacy of the Córdoba Reform and the prevalence of a traditional institutional governance.
Palabras clave: HIGHER EDUCATION , INTERDISCIPLINARITY , LATIN AMERICA , UNIVERSITY GOVERNANCE
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 241.5Kb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/176040
URL: http://link.springer.com/10.1057/s41307-018-0092-x
DOI: http://dx.doi.org/10.1057/s41307-018-0092-x
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Vienni Baptista, Bianca; Vasen, Federico; Villa Soto, Juan Carlos; Interdisciplinary Centers in Latin American Universities: The Challenges of Institutionalization; Palgrave Macmillan; Higher Education Policy; 32; 3; 4-2018; 461-483
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES