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dc.contributor.author
Villar, Francisco
dc.date.available
2022-10-31T14:20:46Z
dc.date.issued
2019-12
dc.identifier.citation
Villar, Francisco; No-ser, falsedad y contradicción: la segunda demostración erística del Eutidemo y el problema de lo falso en el Sofista; Universidad Panamericana; Tópicos; 58; 12-2019; 11-37
dc.identifier.issn
2007-8498
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/175583
dc.description.abstract
This work proposes an interpretation of Euthydemus 283c-288b taking into account the problem of the false in the Sophist. My hypothesis will be that the second eristic demonstration of the Euthydemus can be understood as a representation of Sophist 236d-239b: while in this passage there it is the Stranger is the one who states what the sophist would say to defend himself from the seventh definition, in which he is accused of producing falsehoods, in the Euthydemus two sophists are who use the notions of non-being and falsehood to refute such accusation. The work has three parts. Firstly, I shall analyze Sophist 236d-239b and contextualize it within the framework of the seventh definition. Secondly, I focus on the characterization of Euthydemus and Dionysodorus as sophists. Finally, I analyze the three arguments that organize the second demonstration of the Euthydemus, trying to understand its structure and its role in the drama of the dialogue.
dc.description.abstract
Este trabajo lleva a cabo una lectura de Eutidemo 283c-288b a la luz del problema de la falsedad en el Sofista. Mi hipótesis será que la segunda demostración erística del Eutidemo puede ser interpretada como una representación de Sofista 236d-239b: mientras que allí es el Extranjero el que evoca lo que el sofista diría para defenderse de la séptima definición, donde se le acusa de producir falsedades, en el Eutidemo son dos sofistas quienes emplean las nociones de no-ser y falsedad para refutar dicha acusación. La exposición tendrá tres partes. En la primera analizaré Sofista 236d-239b y lo contextualizaré en el marco de la séptima definición. En la segunda me concentraré en la caracterización de Eutidemo y Dionisodoro en tanto sofistas. En la tercera analizaré los tres argumentos que organizan la segunda demostración del Eutidemo, intentando dar cuenta de su estructura y su rol en la economía dramática del diálogo.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universidad Panamericana
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
NO-SER
dc.subject
FALSEDAD
dc.subject
SOFISTA
dc.subject
EUTIDEMO
dc.subject.classification
Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología
dc.subject.classification
Filosofía, Ética y Religión
dc.subject.classification
HUMANIDADES
dc.title
No-ser, falsedad y contradicción: la segunda demostración erística del Eutidemo y el problema de lo falso en el Sofista
dc.title
Not-being, falsehood and contradiction: the second eristic demonstration of the euthydemus and the problem of the false in the sophist
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2022-10-31T10:04:18Z
dc.journal.number
58
dc.journal.pagination
11-37
dc.journal.pais
México
dc.journal.ciudad
Ciudad de México
dc.description.fil
Fil: Villar, Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras; Argentina
dc.journal.title
Tópicos
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.up.edu.mx/topicos/article/view/1061
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.21555/top.v0i58.1061
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