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dc.contributor.author
Aydmune, Yésica  
dc.contributor.author
Lipina, Sebastián Javier  
dc.contributor.author
Lopez Ramón, Fernanda  
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria  
dc.date.available
2022-10-18T14:20:09Z  
dc.date.issued
2021-05  
dc.identifier.citation
Aydmune, Yésica; Lipina, Sebastián Javier; Lopez Ramón, Fernanda; Introzzi, Isabel Maria; Impact of a combined cognitive and response inhibition training in school-age children; Aitana Research Group; Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes; 8; 2; 5-2021; 29-36  
dc.identifier.issn
2340-8340  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/173799  
dc.description.abstract
The aims of this work were: (1) to implement a brief 6 sessions intervention, which combines training activities of Cognitive Inhibition (CI) and Response Inhibition (RI), in a group of schoolchildren aged from 6 to 8 years (M = 6.8, SD = .61; n = 38; 60.5% girls, 39.5% boys); (2) to analyze the effects of the intervention on training tasks performances, on untraining inhibitory tasks (near transfer) and on performance in a FI task (far transfer); and (3) to study individual differences in training effects associated with baseline inhibitory performance. An experimental design, pre-test, post-test and control group (CG), was implemented. The main results indicate an improvement in performance in trained tasks -differences between first and last session: CI training Z = -3.455, p = .001; RI training Z = -3.758, p < .001-, low effects of the intervention on performance in an untrained CI task -experimental group (EG), difference pre/post-test performance: F(1,16) = 3.893, p = .066, np2 = .196- and effects on performance in the FI task -F(1,36) = 6.484, p = .015, np2 = .153. In the first two cases, it was observed that the students with a lower base line inhibitory performance, showed greater profits -CI training, r = -.524, p = .031; RI training, r = -.470, p = .057; untrained CI task, r = .755, p = .001. We discussed the transfer based processing on short interventions and the use of different tasks measurements.  
dc.description.abstract
Los objetivos de este trabajo fueron: (1) implementar una intervención breve de 6 sesiones, que combina actividades de entrenamiento de la inhibición cognitiva y de la respuesta, en un grupo de escolares de 6 a 8 años de edad (M = 6.8, DE = .61; n = 38; niñas = 60.5%, niños = 39.5%); (2) analizar los efectos de la intervención sobre el rendimiento en las tareas entrenadas, en tareas inhibitorias no entrenadas (transferencia cercana), y sobre el desempeño en una tarea de inteligencia fluida (transferencia lejana); y (3) estudiar las diferencias individuales en los efectos del entrenamiento asociadas con el rendimiento inhibitorio de base. Se implementó un diseño experimental con pre-test, post-test y grupo control. Los principales resultados indican un avance en el desempeño en las tareas de entrenamiento -diferencias entre primera y última sesión: entrenamiento de inhibición cognitiva, Z = -3.455, p = .001; entrenamiento de inhibición de la respuesta, Z = -3.758, p < .001- efectos bajos de la intervención sobre el desempeño en una tarea de inhibición cognitiva no entrenada – diferencias de rendimiento pre/post-test en el grupo experimental grupo experimental: F(1,16) = 3.893, p = .066, np2 = .196-, y efectos sobre el rendimiento en la tarea de inteligencia fluida - F(1,36) = 6.484, p = .015, np2 = .153. En los dos primeros casos se observó que los escolares con un rendimiento inhibitorio de base más bajo, presentaron mayores ganancias -entrenamiento de inhibición cognitiva, r = -.524, p = .031; entrenamiento de inhibición de la respuesta r = -.470, p = .057; tarea no entrenada de inhibición cognitiva, r = .755, p = .001. Se discute en torno a los alcances de la transferencia a partir de intervenciones breves y del empleo de distintas tareas de medición.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Aitana Research Group  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
TRAINING  
dc.subject
COGNITIVE INHIBITION  
dc.subject
RESPONSE INHIBITION  
dc.subject
TRANSFER  
dc.subject
SCHOOL  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Impact of a combined cognitive and response inhibition training in school-age children  
dc.title
Impacto de un entrenamiento combinado de inhibición cognitiva y de la respuesta en niños en edad escolar  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-09-21T16:54:15Z  
dc.journal.volume
8  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
29-36  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Alicante  
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Lipina, Sebastián Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Centro de Educaciones Médicas e Investigación Clínica "Norberto Quirno"; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Lopez Ramón, Fernanda. Universidad de Valencia; España. Universidad de Granada; España  
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.journal.title
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.21134/rpcna.2021.08.2.4  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistapcna.com/es/contenido/85