Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago
dc.contributor.author
Aydmune, Yésica
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
Burin, Debora Ines
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.date.available
2022-10-12T12:40:46Z
dc.date.issued
2021-05
dc.identifier.citation
Vernucci, Santiago; Aydmune, Yésica; Andrés, María Laura; Burin, Debora Ines; Canet Juric, Lorena; Working memory and fluid intelligence predict reading comprehension in school-age children: A one-year longitudinal study; John Wiley & Sons Ltd; Applied Cognitive Psychology; 35; 4; 5-2021; 1115-1124
dc.identifier.issn
0888-4080
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/172619
dc.description.abstract
The present study analyzed the joint predictive role of verbal working memory (WM), verbal short-term memory (STM), fluid intelligence, and intelligence mindset in reading comprehension, controlling for prior reading comprehension performance, in typically developing Spanish-speaking school-aged children. A sample of 83 children aged 9–10 years old were evaluated at fourth grade of primary school, with measures of verbal WM, verbal STM, fluid intelligence, intelligence mindset and reading comprehension; then with the measure of reading comprehension after 1 year, during fifth grade. Results showed that controlling for prior performance, verbal WM and fluid intelligence significantly predicted reading comprehension after 1 year, whereas verbal STM and intelligence mindset did not make a significant contribution. These results indicate that when jointly considered, a higher level of verbal WM and fluid intelligence in fourth grade is related to a better performance in reading comprehension in fifth grade. Possible explanations and implications of these results are discussed.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
John Wiley & Sons Ltd
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
CHILDREN
dc.subject
FLUID INTELLIGENCE
dc.subject
READING COMPREHENSION
dc.subject
WORKING MEMORY
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Working memory and fluid intelligence predict reading comprehension in school-age children: A one-year longitudinal study
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2022-09-21T16:17:17Z
dc.identifier.eissn
1099-0720
dc.journal.volume
35
dc.journal.number
4
dc.journal.pagination
1115-1124
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Burin, Debora Ines. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.journal.title
Applied Cognitive Psychology
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/acp.3841
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1002/acp.3841
Archivos asociados