Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Di Napoli, Pablo Nahuel  
dc.date.available
2022-09-14T16:20:41Z  
dc.date.issued
2020-04  
dc.identifier.citation
Di Napoli, Pablo Nahuel; Violent non-conflictive sociabilities in secondary school students; Fundação Carlos Chagas; Cadernos de Pesquisa; 50; 176; 4-2020; 605-621  
dc.identifier.issn
0100-1574  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/168706  
dc.description.abstract
This article aims to analyze the sociability of two school groups that use violence as a ludic interaction resource. The empirical corpus presented is composed of field notes, in-depth interviews and a focus group with students from two secondary schools in Buenos Aires province, Argentina. In each school, it was found that the sociability of a group of students was shown by the use of physical force, or humiliations. It is, then, concluded that the bonds built in each case make possible a context of social informalisation that implies a double process: flexibilization of behaviors, but also self-control of emotions.  
dc.description.abstract
Este artículo se propone analizar la sociabilidad de dos grupos escolares que utilizan la violencia como recurso lúdico de interacción. El corpus empírico que se presenta está compuesto por notas de campo, entrevistas en profundidad y un grupo focal realizado con estudiantes de dos escuelas medias de la provincia de Buenos Aires, Argentina. En cada una de las escuelas encontramos un grupo de estudiantes en cuya sociabilidad prima, en un caso, el uso de la fuerza física, y en el otro, las humillaciones. Concluimos que los vínculos construidos en cada caso posibilitan un contexto de informalización en el trato social que implica un doble proceso: de flexibilización de los comportamientos, pero también de autocontrol de las emociones.  
dc.description.abstract
Cet article vise à analyser la sociabilité de deux groupes d’élèves ayant recours à la violence comme interaction ludique. Le corpus empirique se compose de notes de terrain, d’entretiens approfondis et d’un groupe de discussion avec des élèves de deux écoles secondaires de la province de Buenos Aires, en Argentine. Nous avons trouvé un groupe d’élèves dont la sociabilité s’établit principalement par moyen de la force physique dans un cas et, dans l’autre, par moyen des humiliations. La conclusion est que les rapports établis dans les deux cas favorisent un contexte d’informalisation de la socialité qui implique un double processus: la flexibilisation des comportements, mais aussi la maîtrise de ses propres émotions.  
dc.description.abstract
Este artigo tem como objetivo analisar a sociabilidade de dois grupos escolares que utilizam a violência como recurso de interação lúdica. O corpus empírico apresentado é composto por notas de campo, entrevistas em profundidade e um grupo focal com alunos de duas escolas de ensino médio da província de Buenos Aires, Argentina. Em cada uma das escolas, encontramos um grupo de estudantes em cuja sociabilidade priorizam, em um caso, o uso de força física e, no outro, as humilhações. Conclui-se que as ligações construídas em cada caso possibilitam um contexto de informalização no tratamento social que envolve um duplo processo: flexibilização dos comportamentos, mas também autocontrole das emoções.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Fundação Carlos Chagas  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/  
dc.subject
INTERPERSONAL RELATIONSHIP  
dc.subject
SECONDARY EDUCATION  
dc.subject
SELF-CONTROL  
dc.subject
YOUTH  
dc.subject.classification
Tópicos Sociales  
dc.subject.classification
Sociología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Violent non-conflictive sociabilities in secondary school students  
dc.title
Sociabilidades violentas no conflictivas entre estudiantes de escuelas medias  
dc.title
Socialites violentes non conflictuelles chez des élèves du secondaire  
dc.title
Sociabilidades violentas não conflitivas entre estudantes do ensino médio  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-09-13T16:26:11Z  
dc.journal.volume
50  
dc.journal.number
176  
dc.journal.pagination
605-621  
dc.journal.pais
Brasil  
dc.journal.ciudad
São Paulo  
dc.description.fil
Fil: Di Napoli, Pablo Nahuel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Ciencias de la Educación; Argentina  
dc.journal.title
Cadernos de Pesquisa  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.scielo.br/j/cp/a/zBBSLLDv3MyDJq6R6TDnyvt/?lang=es  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1590/198053147008