Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Freiberg Hoffmann, Agustín

dc.contributor.author
Merino Soto, Cesar
dc.contributor.author
Huaire Inacio, Edson Jorge
dc.contributor.author
Fernandez Liporace, Maria Mercedes

dc.date.available
2022-08-23T18:52:08Z
dc.date.issued
2021-10
dc.identifier.citation
Freiberg Hoffmann, Agustín; Merino Soto, Cesar; Huaire Inacio, Edson Jorge; Fernandez Liporace, Maria Mercedes; The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students; Universidad de Almería; European Journal of Education and Psychology; 14; 2; 10-2021; 1-22
dc.identifier.issn
1989-2209
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/166395
dc.description.abstract
The study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.
dc.description.abstract
El trabajo presenta una versión breve del inventario R-SPQ-2F, específicamente desarrollada para evaluar enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Argentina y Perú. Participaron 1511 estudiantes universitarios (52.2% argentinos; 47.8% peruanos). Se seleccionaron los ocho ítems de la versión original, inicialmente compuesta por 20 elementos, que resultaron más representativos de los enfoques de aprendizaje superficial y profundo. Luego, se realizó un juicio experto, análisis factorial exploratorio y análisis del funcionamiento diferencial de los ítems. El modelo obtenido verificó un adecuado ajuste para la muestra total y submuestras —análisis factorial confirmatorio—, adecuada invarianza factorial según país, trayecto académico, género y equivalencia entre las versiones original y breve. Los índices de consistencia interna fueron adecuados, con pequeñas diferencias entre países. Estos hallazgos poseen importantes implicancias metodológicas y prácticas. Por un lado, se trata del primer estudio que analiza evidencia intercultural directa sobre la validez del R-SPQ-2F, mediante una selección los ítems más representativos de las dimensiones medidas que, asimismo, son equivalentes para grupos culturalmente distintos. Por otro lado, se aporta una versión breve del instrumento original, con adecuadas propiedades psicométricas, apropiada para su aplicación en estudiantes universitarios de Argentina y Perú.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de Almería
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.subject
ENFOQUES DE APRENDIZAJE
dc.subject
VERSIÓN BREVE
dc.subject
R-SPQ-2F
dc.subject
TRANSCULTURAL
dc.subject
CARACTERÍSTICAS PSICOMÉTRICAS
dc.subject.classification
Otras Psicología

dc.subject.classification
Psicología

dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES

dc.title
The revised two factor dtudy process questionnaire-short version: a psychometric analysis in college students
dc.title
Versión breve del cuestionario revisado de proceso de estudio-2 factores: un análisis psicométrico en estudiantes universitarios
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2022-08-23T11:10:07Z
dc.journal.volume
14
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
1-22
dc.journal.pais
España

dc.journal.ciudad
Almería
dc.description.fil
Fil: Freiberg Hoffmann, Agustín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
dc.description.fil
Fil: Merino Soto, Cesar. Universidad de San Martín de Porres; Perú
dc.description.fil
Fil: Huaire Inacio, Edson Jorge. Universidad San Ignacio de Loyola; Perú
dc.description.fil
Fil: Fernandez Liporace, Maria Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
dc.journal.title
European Journal of Education and Psychology
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1656
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.32457/ejep.v14i2.1656
Archivos asociados