Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
da Costa, Silvia
dc.contributor.author
Delfino, Gisela Isabel
dc.contributor.author
Muratori, Marcela
dc.contributor.author
Zubieta, Elena Mercedes
dc.contributor.author
García, Lucía
dc.contributor.author
Paez, Darío
dc.contributor.author
Beramendi, Maite Regina
dc.contributor.author
Sosa, Fernanda Mariel
dc.date.available
2022-08-18T16:10:45Z
dc.date.issued
2021-07
dc.identifier.citation
da Costa, Silvia; Delfino, Gisela Isabel; Muratori, Marcela; Zubieta, Elena Mercedes; García, Lucía; et al.; Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: The Milgram experiment; Pontificia Universidad Católica de Perú; Revista de Psicología; 39; 2; 7-2021; 717-744
dc.identifier.issn
0254-9247
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/166031
dc.description.abstract
The influence of the context on behavioral and emotional reactions to a war crime situation military cadets (N = 315) is analyzed. The study is based on Milgram’s experience and the tragedy of My Lai.It examines personal and peer obedience to an anti-normative order (asking participants whether they would obey an order to shoot unarmed civilians) in five vignettes or scenarios that reproduce Milgram’s conditions and MyLai scenario. This is an experimental between-within study of five scenarios by two conditions (Milgram, 1974). Personal and collective obedience of other military, emotional reactions and values of Schwartz (2012) were measured. Showing enhancement of self-bias it is reported that the pairs would be more likely to shoot than one would. Replicating Milgrams’s results, obedience is greater when the order is given directly by an authority, and lower when there is conflict between authorities and peers rebel. Confirming that identification with humanity and not just with the in-group may prompt respondents to reject an anti-normative order, values of transcendence of the self are associated with less obedience and congruent emotional reactions. Self-perceived transformational leadership was associated with positive emotions towards peer that disobey to fire. However a transformational style perceived in the superior was associated to positive emotions by respect to soldier who open fire, adding information on the potential dark side of this leadership style. The relevance of personal values, leadership style and affectivity in military context is discussed.
dc.description.abstract
Se analiza la influencia del contexto en las reacciones conductuales y emocionales ante una situación de crimen de guerra en cadetes militares (N = 315). El estudio se basa en la experiencia de Milgram y en la tragedia de My Lai. Examina la obediencia personal y de los compañeros ante una orden antinormativa (preguntando a los participantes si obedecerían una orden de disparar a civiles desarmados) en cinco viñetas o escenarios que reproducen las condiciones de Milgram y el escenario de MyLai. Se trata de un estudio experimental entre dos escenarios por dos condiciones (Milgram, 1974). Se midió la obediencia personal y colectiva de otros militares, las reacciones emocionales y los valores de Schwartz (2012). Mostrando el aumento de la auto-prejuicio se informa de que los pares serían más propensos a disparar que uno. Replicando los resultados de Milgram, la obediencia es mayor cuando la orden es dada directamente por una autoridad, y menor cuando hay conflicto entre autoridades y compañeros rebeldes. Confirmando que la identificación con la humanidad y no solo con el grupo interno puede impulsar a los encuestados a rechazar una orden antinormativa, los valores de trascendencia del yo se asocian con menos obediencia y reacciones emocionales congruentes. El liderazgo transformacional autopercibido se asoció con emociones positivas hacia los compañeros que desobedecen al fuego. Sin embargo un estilo transformacional percibido en el superior se asoció a emociones positivas por respeto al soldado que abre fuego, añadiendo información sobre el potencial lado oscuro de este estilo de liderazgo. Se discute la relevancia de los valores personales, el estilo de liderazgo y la afectividad en el contexto militar.
dc.description.abstract
A influência do contexto nas reacções comportamentais e emocionais a uma situação de crime de guerra em cadetes militares (N = 315) é analisada. O estudo é baseado na experiência de Milgram e na tragédia de My Lai. Examina a obediência pessoal e de pares a uma ordem anti-normativa (perguntando aos participantes se obedeceriam a uma ordem para disparar contra civis desarmados) em cinco vinhetas ou cenários que reproduzem as condições de Milgram e o cenário MyLai. Este é um estudo experimental entre dois cenários para duas condições (Milgram, 1974). Foram medidas a obediência pessoal e colectiva de outros militares, reacções emocionais, e os valores de Schwartz (2012). Mostrando um aumento do auto-julgamento, é relatado que os pares teriam mais probabilidades de disparar do que um. Replicando os resultados de Milgram, a obediência é maior quando a ordem é dada directamente por uma autoridade, e menor quando há conflito entre autoridades e pares desordeiros. Confirmando que a identificação com a humanidade e não apenas com o grupo ing pode levar os inquiridos a rejeitar uma ordem anti-normativa, os valores da transcendência do eu estão associados a uma menor obediência e a reacções emocionais congruentes. A liderança transformadora auto-percebida foi associada a emoções positivas para com os seus pares desobedientes ao fogo. Contudo, um estilo transformacional superior foi associado a emoções positivas por respeito ao soldado que abre fogo, acrescentando informação sobre o potencial lado negro deste estilo de liderança. A relevância dos valores pessoais, estilo de liderança e afectividade no contexto militar é discutida.
dc.description.abstract
L’influence du contexte sur les réactions comportementales et émotionnelles à une situation de crime de guerre chez des cadets militaires (N = 315) est analysée. L’étude est basée sur l’expérience de Milgram et la tragédie de My Lai. Elle examine l’obéissance personnelle et celle des pairs à un ordre anti-normatif (en demandant aux participants s’ils obéiraient à un ordre de tirer sur des civils non armés) dans cinq vignettes ou scénarios qui reproduisent les conditions de Milgram et le scénario MyLai. Il s’agit d’une étude expérimentale entre deux scénarios pour deux conditions (Milgram, 1974). L’obéissance personnelle et collective des autres militaires, les réactions émotionnelles et les valeurs de Schwartz (2012) ont été mesurées. En montrant un jugement de soi accru, il est rapporté que les pairs seraient plus susceptibles de tirer qu’un seul. En reproduisant les résultats de Milgram, l’obéissance est plus élevée lorsque l’ordre est donné directement par une autorité, et plus faible lorsqu’il y a conflit entre les autorités et les pairs indisciplinés. Confirmant que l’identification à l’humanité et pas seulement au groupe interne peut pousser les répondants à rejeter un ordre anti-normatif, les valeurs de transcendance du soi sont associées à une moindre obéissance et à des réactions émotionnelles congruentes. Le leadership transformationnel auto-perçu était associé à des émotions positives envers les pairs désobéissants au feu. Cependant, un style transformationnel perçu comme supérieur était associé à des émotions positives par respect pour le soldat qui ouvre le feu, ce qui ajoute des informations sur le côté sombre potentiel de ce style de leadership. La pertinence des valeurs personnelles, du style de leadership et de l’affectivité dans le contexte militaire est discutée.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Pontificia Universidad Católica de Perú
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.subject
ESTILO DE LIDERAZGO
dc.subject
PSICOLOGIA MILITAR
dc.subject
OBEDIENCIA A LA AUTORIDAD
dc.subject
VALORES
dc.subject
CRIMEN DE GUERRA
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: The Milgram experiment
dc.title
Obediencia a la autoridad, respuestas cognitivas y afectivas y estilo de liderazgo en relación a una orden no normativa: El experimento de Milgram
dc.title
Obediência à autoridade, respostas cognitivas e afectivas e estilo de liderança em relação a um comando não-normativo: A experiência de Milgram
dc.title
Obéissance à l’autorité, réponses cognitives et affectives et style de leadership en relation avec un commandement non normatif : L’expérience de Milgram
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2022-08-16T18:01:15Z
dc.identifier.eissn
2223-3733
dc.journal.volume
39
dc.journal.number
2
dc.journal.pagination
717-744
dc.journal.pais
Perú
dc.journal.ciudad
Lima
dc.description.fil
Fil: da Costa, Silvia. Universidad del País Vasco; España
dc.description.fil
Fil: Delfino, Gisela Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires"; Argentina
dc.description.fil
Fil: Muratori, Marcela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Ministerio de Defensa. Ejercito Argentino. Instituto de Ense?anza Superior del Ejercito. Colegio Militar de la Nacion; Argentina. Universidad de la Defensa Nacional.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Zubieta, Elena Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
dc.description.fil
Fil: García, Lucía. The London School of Economics and Political Science; Reino Unido
dc.description.fil
Fil: Paez, Darío. Universidad del País Vasco; España
dc.description.fil
Fil: Beramendi, Maite Regina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Ministerio de Defensa. Ejercito Argentino. Instituto de Ense?anza Superior del Ejercito. Colegio Militar de la Nacion; Argentina. Universidad de la Defensa Nacional.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Sosa, Fernanda Mariel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de la Defensa Nacional.; Argentina. Ministerio de Defensa. Ejercito Argentino. Instituto de Ense?anza Superior del Ejercito. Colegio Militar de la Nacion; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
dc.journal.title
Revista de Psicología
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/23939
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.18800/psico.202102.008
Archivos asociados