Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Borge, Bruno José  
dc.contributor.author
Lo Guercio, Nicolás Francisco  
dc.date.available
2022-08-11T15:54:20Z  
dc.date.issued
2021-04  
dc.identifier.citation
Borge, Bruno José; Lo Guercio, Nicolás Francisco; Learning from scientific disagreement; Universidad del País Vasco; Theoria; 36; 3; 4-2021; 375-398  
dc.identifier.issn
0495-4548  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/165213  
dc.description.abstract
The article addresses the question of how should scientific peers revise their beliefs (if at all) upon recognized disagreement. After presenting the basics of peer disagreement in sections 1 and 2, we focus, in section 3, on a concrete case of scientific disagreement, to wit, the dispute over the evidential status of randomized control trials in medical practice. The examination of this case motivates the idea that some scientific disagreements permit a steadfast reaction. In section 4, we support this conclusion by providing a normative argument in the same direction; if we are correct, typical reasons for conciliation are absent in this kind of scientific disagreements.  
dc.description.abstract
El artículo aborda la cuestión de cómo deberían los pares científicos revisar sus creencias (si es que deberían hacerlo) ante el reconocimiento de un desacuerdo. Después de presentar los conceptos básicos del desacuerdo entre pares en las secciones 1 y 2, nos enfocamos, en la sección 3, en un caso concreto de desacuerdo científico, a saber, la disputa sobre el estatus evidencial de los ensayos controlados aleatorios en la práctica médica. El examen de este caso motiva la idea de que algunos desacuerdos científicos permiten una reacción testaruda. En la sección 4, apoyamos esta conclusión proporcionando un argumento normativo en la misma dirección; si estamos en lo cierto, las razones típicas para conciliar están ausentes en este tipo de desacuerdos científicos.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad del País Vasco  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
EPISTEMOLOGY  
dc.subject
EVIDENCE BASED MEDICINE.  
dc.subject
PEER DISAGREEMENT  
dc.subject
SCIENTIFIC DISAGREEMENT  
dc.subject.classification
Filosofía, Historia y Filosofía de la Ciencia y la Tecnología  
dc.subject.classification
Filosofía, Ética y Religión  
dc.subject.classification
HUMANIDADES  
dc.title
Learning from scientific disagreement  
dc.title
Aprendiendo del desacuerdo científico  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-08-11T13:02:59Z  
dc.identifier.eissn
2171-679X  
dc.journal.volume
36  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
375-398  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
San Sebastián  
dc.description.fil
Fil: Borge, Bruno José. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Lo Guercio, Nicolás Francisco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. Instituto de Investigaciones Filosóficas. - Sociedad Argentina de Análisis Filosófico. Instituto de Investigaciones Filosóficas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina  
dc.journal.title
Theoria  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ojs.ehu.eus/index.php/THEORIA/article/view/21967  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.1387/theoria.21967