Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Capítulo de Libro

Cultural diversity and evolution: looking for a dialogical teaching perspective

Título del libro: Evolution education re-considered: understanding what works

Gómez Galindo, Alma Adrianna; García Franco, Alejandra; Gonzalez Galli, Leonardo MartinIcon ; Torres Frías, José de la Cruz
Otros responsables: Harms, Ute; Reiss, Michael J.
Fecha de publicación: 2019
Editorial: Springer Nature Switzerland AG
ISBN: 978-3-030-14697-9
Idioma: Inglés
Clasificación temática:
Educación General

Resumen

Evolution education has not sufficiently explored the cultural and contextual aspects related to learning. In this chapter, we discuss the possibilities of teaching evolution using an intercultural dialogic approach. We worked with indigenous students in the Mayan Highlands in Mexico exploring their current knowledge about domestication of maize (a process of artificial selection ) and reflect on how knowledge about domestication of maize could be relevant for learning evolution . Indigenous people in Mexico managed to domesticate maize’s wild ancestor (teosinte) to produce an enormous diversity of maize, and this process is still performed in Mexico. Bringing this knowledge to the fore in the classroom generates opportunities to discuss the relevance of indigenous/traditional knowledge , as well as to find ways to make evolution more relevant for students. We present results from an exploratory study that illustrate the complexities of the task and shed light on issues that should be considered in order to teach evolution considering contextual and cultural diversity.
Palabras clave: CULTURAL DIVERSITY , TEACHING , EVOLUTION
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 1.036Mb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/162019
URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-14698-6_13
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14698-6_13
Colecciones
Capítulos de libros(OCA CIUDAD UNIVERSITARIA)
Capítulos de libros de OFICINA DE COORDINACION ADMINISTRATIVA CIUDAD UNIVERSITARIA
Citación
Gómez Galindo, Alma Adrianna; García Franco, Alejandra; Gonzalez Galli, Leonardo Martin; Torres Frías, José de la Cruz; Cultural diversity and evolution: looking for a dialogical teaching perspective; Springer Nature Switzerland AG; 2019; 227-247
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES