Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Tomás Maldonado, 1944-1957: From Arte Concreto to nueva visión

Devalle, Veronica EstelaIcon
Fecha de publicación: 02/2019
Editorial: Oxford University Press
Revista: Journal of Design History
ISSN: 0952-4649
e-ISSN: 1741-7279
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Humanidades

Resumen

This article analyses the origins of modern design in Argentina, focusing on the early career of artist Tomás Maldonado, that is, the period prior to 1954, when he left Argentina to teach at the Hochschule für Gestaltung (HfG) in the city of Ulm (Germany). The article reviews Maldonado’s leading role in the Argentine avant-garde group Arte Concreto Invención. It discusses Argentine artistic and publishing initiatives, as well as the international network formed by Argentine Arte Concreto Invención and Concrete Art movements in Brazil and Switzerland. In that context, the article describes how concepts on modern art and modern architecture were communicated in some early Argentine publications distributed across Latin America, specifically nueva visión magazine (1951–1957), directed by Tomás Maldonado, and the Nueva Visión publishing house, founded in 1954 and directed by Jorge Grisetti, one of Maldonado’s disciples. The corpus examined here includes “printed ideas” important to the field of design since they constituted the conceptual foundations for design education in Argentina and contributed to the debate on modern art, modern architecture, and design at a large number of Latin American universities.
Palabras clave: DESIGN , ARGENTINA , TOMAS MALDONADO , PRE-ULMIAN
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 2.780Mb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/161678
URL: https://academic.oup.com/jdh/article/32/1/17/5123641?guestAccessKey=77ca4fc8-9c3
DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jdh/epy039
Colecciones
Articulos(OCA CIUDAD UNIVERSITARIA)
Articulos de OFICINA DE COORDINACION ADMINISTRATIVA CIUDAD UNIVERSITARIA
Citación
Devalle, Veronica Estela; Tomás Maldonado, 1944-1957: From Arte Concreto to nueva visión; Oxford University Press; Journal of Design History; 32; 1; 2-2019; 17-34
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES