Artículo
This work socializes the initial results corresponding to a doctoral thesis that includes a multiple approach, quali-quantitative, of the University Dropout in the Bioengineering Career of the UNSJ. It aims to know if the dropping-out, chronic and active students have significant differences in relation to certain psychosocial conditions. Here, in particular, some of these are addressed, namely: resilience, the number of hours they dedicate to work, the educational level achieved by the family of origin and the expectation / safety they had to complete the career at the beginning. For this, a sociodemographic survey (Aparicio, 2019) and the University Resilience Questionnaire (CREU, Peralta Díaz et al, 2006) were applied, which addresses 8 protective factors before adversity on 92 students and alumni. The sample was divided into three groups according to their academic condition and the correlation among the mentioned factors was evaluated. It turned out that the protective factor that most distinguishes defectors, chronic and active is the interaction. Likewise, it was evidenced that working more than 10 hours also proved to be discriminant regarding the possibility of permanence. Ultimately it is tried to distinguish among those factors on which the institution can intervene, from those external its possibility of incidence. Este trabajo socializa los resultados iniciales correspondientes a una tesis doctoral que comprende un multiabordaje, cuali-cuantitativo, de la Deserción Universitaria en la Carrera de Bioingeniería de la UNSJ. La misma pretende conocer si los estudiantes desertores crónicos y activos presentan diferencias significativas en relación a ciertos condicionantes psicosociales. Aquí en específico se abordan algunos de estos, a saber: la resiliencia, la cantidad de horas que dedican al trabajo, el nivel educativo alcanzado por la familia de origen y la expectativa/seguridad que tenían de culminar la carrera al comenzarla. Para ello se aplicaron sobre 92 alumnos y ex alumnos de la carrera,una encuesta sociodemográfica (Aparicio, 2019) y el Cuestionario de Resiliencia para Universitarios (CREU, Peralta Díaz et al, 2006)que aborda 8 factores protectores ante la adversidad. Se dividió a la muestra en tres grupos según su condición académica y se evaluó la correlación entre los factores mencionados. Resultó que el factor protector que más diferencia a desertores, crónicos y activos es la interacción. Asimismo, se evidenció que trabajar más de 10 horas también resultó ser discriminante respecto ala posibilidad de permanencia. En última instancia se pretende distinguir entre aquellos factores sobre los que la institución puede intervenir, de aquellos externos a su posibilidad de incidencia.Palabras clave—Factores psicosociales, Deserción Universitaria; Carrera de Bioingeniería UNSJ.
Incidence of psychosocial conditioning factors of university drop-out in the carreer of bioengeniering of the UNSJ
Fecha de publicación:
30/12/2020
Editorial:
Sociedad Argentina de Bioingeniería
Revista:
Revista Argentina de Bioingeniería
ISSN:
2591-376X
Idioma:
Español
Tipo de recurso:
Artículo publicado
Clasificación temática:
Resumen
Palabras clave:
Psychosocial factors
,
University dropout
,
UNSJ Bioengineering Degree
Archivos asociados
Licencia
Identificadores
Colecciones
Articulos(CCT - SAN JUAN)
Articulos de CENTRO CIENTIFICO TECNOLOGICO CONICET - SAN JUAN
Articulos de CENTRO CIENTIFICO TECNOLOGICO CONICET - SAN JUAN
Citación
Graffigna Vaggione, Juan Pablo; Seminara, Maria Paula; Incidence of psychosocial conditioning factors of university drop-out in the carreer of bioengeniering of the UNSJ; Sociedad Argentina de Bioingeniería; Revista Argentina de Bioingeniería; 24; 5; 30-12-2020; 3-8
Compartir