Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Lemos, Viviana Noemí  
dc.contributor.author
Valega, Melissa Raquel  
dc.contributor.author
Serppe, Mónica Daiana  
dc.date.available
2022-04-13T12:55:47Z  
dc.date.issued
2021-10-27  
dc.identifier.citation
Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-81  
dc.identifier.issn
2011-2084  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/155170  
dc.description.abstract
Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.  
dc.description.abstract
Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/  
dc.subject
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION  
dc.subject
QUESTIONNAIRE  
dc.subject
CHILDREN  
dc.subject
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)  
dc.title
Cuestionario de regulación emocional cognitiva: Un estudio de la validación factorial en español, para niños (CERQ-k)  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2022-04-07T22:28:40Z  
dc.identifier.eissn
2011-7922  
dc.journal.volume
14  
dc.journal.number
2  
dc.journal.pagination
61-81  
dc.journal.pais
Colombia  
dc.journal.ciudad
Medellín  
dc.description.fil
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
International Journal of Psychological Research  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://doi.org/10.21500/20112084.5234  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/5234