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dc.contributor.author
Ordinez, Leonardo Damian  
dc.contributor.author
Eggly, Gabriel Martin  
dc.contributor.author
Micheletto, Matías Javier  
dc.contributor.author
Santos, Rodrigo Martin  
dc.date.available
2021-10-18T15:20:11Z  
dc.date.issued
2020-03-04  
dc.identifier.citation
Ordinez, Leonardo Damian; Eggly, Gabriel Martin; Micheletto, Matías Javier; Santos, Rodrigo Martin; Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems; Institute of Electrical and Electronics Engineers; IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies; 15; 1; 4-3-2020; 50-60  
dc.identifier.issn
1932-8540  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/144088  
dc.description.abstract
In this paper a methodology for teaching and learn-ing the modeling of embedded systems and, in a more genericvision cyber-physical systems (CPS) is presented. To this end, asubset of tools from UML is used in an intuitive and orderedway starting with an informal description of the system untilimplementation details are obtained. However, the codificationof the system is left out as the programming language dependson the hardware platform to be used. The method has beenused in grade courses for several years now with an importantaccumulated experience that shows how students are able toadopt it and learn to elicit the different types of requirements,actors and functions.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Institute of Electrical and Electronics Engineers  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
CYBER PHYSICAL SYSTEMS  
dc.subject
EDUCATION  
dc.subject
REQUIREMENTS  
dc.subject.classification
Otras Ciencias de la Computación e Información  
dc.subject.classification
Ciencias de la Computación e Información  
dc.subject.classification
CIENCIAS NATURALES Y EXACTAS  
dc.title
Using UML for learning how to design and model cyber-physical systems  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-05-19T18:27:51Z  
dc.journal.volume
15  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
50-60  
dc.journal.pais
Estados Unidos  
dc.description.fil
Fil: Ordinez, Leonardo Damian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Eggly, Gabriel Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Química del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Química. Instituto de Química del Sur; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Micheletto, Matías Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Santos, Rodrigo Martin. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages". Universidad Nacional del Sur. Departamento de Ingeniería Eléctrica y de Computadoras. Instituto de Investigaciones en Ingeniería Eléctrica "Alfredo Desages"; Argentina  
dc.journal.title
IEEE Journal of Latin-American Learning Technologies  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ieeexplore.ieee.org/document/9023990  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1109/RITA.2020.2978416