Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria
dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia
dc.contributor.author
Aydmune, Yésica
dc.contributor.author
Stelzer, Florencia
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
López Ramón, María Fernanda
dc.contributor.author
Navarro Pardo, Esperanza
dc.date.available
2021-09-29T14:17:42Z
dc.date.issued
2020-11
dc.identifier.citation
Introzzi, Isabel Maria; Richard's, Maria Marta; García Coni Bosch, Ana Virginia; Aydmune, Yésica; Stelzer, Florencia; et al.; Global Cognitive Functioning versus Controlled Functioning throughout the Stages of Development; Molecular Diversity Preservation International; Symmetry; 12; 12; 11-2020; 1-17
dc.identifier.issn
2073-8994
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/141862
dc.description.abstract
According to the All or None Hypothesis (Diamond, 2009), the cognitive system can operate in a global manner that is not very discriminate or in a more discriminate mode that demands greater precision, control, and cognitive effort. There are five corollaries to this hypothesis that describe, in an operative way, the conditions under which the controlled mode of functioning in the cognitive domain can be activated and thus tested. Given the impact this theory has generated and the absence of studies analyzing the corollaries in a collective and systematic way at different stages of development, this study was proposed, first of all, to test three of these corollaries in children, adolescents and adults and, secondly, to analyze the changes in the controlled mode of functioning during these three stages of development. To this end, the Fingers Task, a modified version of Arrows Task (with two rules: response ipsilateral where the stimulus is presented, symmetry; and response contralateral, asymmetry), was administered to a sample of 123 participants (43 children, 44 adolescents, and 36 adults). In general, the results verify the corollaries and identify the changes that the controlled mode of functioning experiences at different stages of development.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Molecular Diversity Preservation International
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
ADOLESCENT
dc.subject
ADULT
dc.subject
CHILD
dc.subject
COGNITION
dc.subject
HUMAN DEVELOPMENT
dc.subject
MENTAL PROCESSES
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Global Cognitive Functioning versus Controlled Functioning throughout the Stages of Development
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2021-09-27T15:15:25Z
dc.journal.volume
12
dc.journal.number
12
dc.journal.pagination
1-17
dc.journal.pais
Suiza
dc.journal.ciudad
Basel
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: López Ramón, María Fernanda. Universidad de Valencia; España
dc.description.fil
Fil: Navarro Pardo, Esperanza. Universidad de Valencia; España
dc.journal.title
Symmetry
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.mdpi.com/2073-8994/12/12/1952/htm
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.3390/sym12121952
Archivos asociados