Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria  
dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta  
dc.contributor.author
García Coni Bosch, Ana Virginia  
dc.contributor.author
Aydmune, Yésica  
dc.contributor.author
Stelzer, Florencia  
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena  
dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa  
dc.contributor.author
Andrés, María Laura  
dc.contributor.author
López Ramón, María Fernanda  
dc.contributor.author
Navarro Pardo, Esperanza  
dc.date.available
2021-09-29T14:17:42Z  
dc.date.issued
2020-11  
dc.identifier.citation
Introzzi, Isabel Maria; Richard's, Maria Marta; García Coni Bosch, Ana Virginia; Aydmune, Yésica; Stelzer, Florencia; et al.; Global Cognitive Functioning versus Controlled Functioning throughout the Stages of Development; Molecular Diversity Preservation International; Symmetry; 12; 12; 11-2020; 1-17  
dc.identifier.issn
2073-8994  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/141862  
dc.description.abstract
According to the All or None Hypothesis (Diamond, 2009), the cognitive system can operate in a global manner that is not very discriminate or in a more discriminate mode that demands greater precision, control, and cognitive effort. There are five corollaries to this hypothesis that describe, in an operative way, the conditions under which the controlled mode of functioning in the cognitive domain can be activated and thus tested. Given the impact this theory has generated and the absence of studies analyzing the corollaries in a collective and systematic way at different stages of development, this study was proposed, first of all, to test three of these corollaries in children, adolescents and adults and, secondly, to analyze the changes in the controlled mode of functioning during these three stages of development. To this end, the Fingers Task, a modified version of Arrows Task (with two rules: response ipsilateral where the stimulus is presented, symmetry; and response contralateral, asymmetry), was administered to a sample of 123 participants (43 children, 44 adolescents, and 36 adults). In general, the results verify the corollaries and identify the changes that the controlled mode of functioning experiences at different stages of development.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Molecular Diversity Preservation International  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
ADOLESCENT  
dc.subject
ADULT  
dc.subject
CHILD  
dc.subject
COGNITION  
dc.subject
HUMAN DEVELOPMENT  
dc.subject
MENTAL PROCESSES  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Global Cognitive Functioning versus Controlled Functioning throughout the Stages of Development  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-09-27T15:15:25Z  
dc.journal.volume
12  
dc.journal.number
12  
dc.journal.pagination
1-17  
dc.journal.pais
Suiza  
dc.journal.ciudad
Basel  
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: García Coni Bosch, Ana Virginia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Aydmune, Yésica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: López Ramón, María Fernanda. Universidad de Valencia; España  
dc.description.fil
Fil: Navarro Pardo, Esperanza. Universidad de Valencia; España  
dc.journal.title
Symmetry  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.mdpi.com/2073-8994/12/12/1952/htm  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.3390/sym12121952