Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa  
dc.contributor.author
Vernucci, Santiago  
dc.contributor.author
del Valle, Macarena  
dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria  
dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta  
dc.date.available
2021-09-28T13:46:59Z  
dc.date.issued
2020-10  
dc.identifier.citation
Zamora, Eliana Vanesa; Vernucci, Santiago; del Valle, Macarena; Introzzi, Isabel Maria; Richard's, Maria Marta; Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children; Cambridge University Press; The Educational and Developmental Psychologist; 37; 1; 10-2020; 56-66  
dc.identifier.issn
2059-0776  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/141711  
dc.description.abstract
Different studies indicate that emotions can interfere with the efficacy of inhibitory control. However, understanding this impact requires considering that inhibition is not a unitary construct. Cognitive inhibition is the process responsible for attenuating and resisting the interference of thoughts, representations, and memories that are irrelevant to the task at hand. Due to the relevance of emotional stimuli for survival, different studies have indicated that the performance of cognitive inhibition can vary depending on the context, that is, whether in neutral or emotionally salient contexts. During the interval between 8 and 12 years old, the importance of this skill is rooted in the need for controlling reactions and stimuli that could be disruptive for learning. In this study, 395 children aged 8-12 years performed a 1-back visual task with emotional and neutral stimuli in order to assess cognitive inhibition in contexts with high and low emotional salience. The results support the validity of the task for the evaluation of cognitive inhibition. However, no significant differences were found, depending on the context, as expected. It is emphasised that these results constitute an approach to the problem of emotional content interference in children that considers the multidimensional approach of inhibition.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Cambridge University Press  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
COGNITIVE INHIBITION  
dc.subject
PROACTIVE INTERFERENCE  
dc.subject
CHILDREN  
dc.subject
N-BACK  
dc.subject
EMOTIONAL STIMULI  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2021-09-06T18:15:37Z  
dc.identifier.eissn
2059-0784  
dc.journal.volume
37  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
56-66  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Cambridge  
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: del Valle, Macarena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.journal.title
The Educational and Developmental Psychologist  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1017/edp.2020.4  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1017/edp.2020.4