Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Zamora, Eliana Vanesa

dc.contributor.author
Vernucci, Santiago

dc.contributor.author
del Valle, Macarena

dc.contributor.author
Introzzi, Isabel Maria

dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta

dc.date.available
2021-09-28T13:46:59Z
dc.date.issued
2020-10
dc.identifier.citation
Zamora, Eliana Vanesa; Vernucci, Santiago; del Valle, Macarena; Introzzi, Isabel Maria; Richard's, Maria Marta; Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children; Cambridge University Press; The Educational and Developmental Psychologist; 37; 1; 10-2020; 56-66
dc.identifier.issn
2059-0776
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/141711
dc.description.abstract
Different studies indicate that emotions can interfere with the efficacy of inhibitory control. However, understanding this impact requires considering that inhibition is not a unitary construct. Cognitive inhibition is the process responsible for attenuating and resisting the interference of thoughts, representations, and memories that are irrelevant to the task at hand. Due to the relevance of emotional stimuli for survival, different studies have indicated that the performance of cognitive inhibition can vary depending on the context, that is, whether in neutral or emotionally salient contexts. During the interval between 8 and 12 years old, the importance of this skill is rooted in the need for controlling reactions and stimuli that could be disruptive for learning. In this study, 395 children aged 8-12 years performed a 1-back visual task with emotional and neutral stimuli in order to assess cognitive inhibition in contexts with high and low emotional salience. The results support the validity of the task for the evaluation of cognitive inhibition. However, no significant differences were found, depending on the context, as expected. It is emphasised that these results constitute an approach to the problem of emotional content interference in children that considers the multidimensional approach of inhibition.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Cambridge University Press

dc.rights
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
COGNITIVE INHIBITION
dc.subject
PROACTIVE INTERFERENCE
dc.subject
CHILDREN
dc.subject
N-BACK
dc.subject
EMOTIONAL STIMULI
dc.subject.classification
Otras Psicología

dc.subject.classification
Psicología

dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES

dc.title
Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2021-09-06T18:15:37Z
dc.identifier.eissn
2059-0784
dc.journal.volume
37
dc.journal.number
1
dc.journal.pagination
56-66
dc.journal.pais
Reino Unido

dc.journal.ciudad
Cambridge
dc.description.fil
Fil: Zamora, Eliana Vanesa. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Vernucci, Santiago. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: del Valle, Macarena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Introzzi, Isabel Maria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.journal.title
The Educational and Developmental Psychologist
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1017/edp.2020.4
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1017/edp.2020.4
Archivos asociados