Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Galiani, Sebastián
dc.contributor.author
Heymann, Carlos Daniel
dc.contributor.author
Dabús, Carlos Darío
dc.contributor.author
Tohmé, Fernando Abel
dc.date.available
2021-06-08T15:44:05Z
dc.date.issued
2006-06
dc.identifier.citation
Galiani, Sebastián; Heymann, Carlos Daniel; Dabús, Carlos Darío; Tohmé, Fernando Abel; Land-Rich economies, education and economic development; Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe; Estudios y Perspectivas; 34; 6-2006; 1-49
dc.identifier.isbn
92-1-121602-8
dc.identifier.issn
1680-8797
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/133426
dc.description.abstract
We analyze the emergence of large-scale education systems in a framework where growth is associated with changes in the configuration of the economy. We model the incentives that the economic elite could have (collectively) to accept taxation destined to finance the education of credit-constrained workers. Contrary to previous work, in our model, this incentive does not necessarily arise from a complementarity between physical and human capital in manufacturing. Instead, we emphasize the demand for human-capitalintensive services by high-income groups. Our model seems capable to account for salient features of the development of Latin America in the nineteenth century, where, in particular, land-rich countries such as Argentina established an extensive public education system and developed a sophisticated service sector before starting significant manufacturing activities.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.subject
AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT
dc.subject
INDUSTRIAL DEVELOPMENT
dc.subject.classification
Economía, Econometría
dc.subject.classification
Economía y Negocios
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Land-Rich economies, education and economic development
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2021-02-10T17:00:14Z
dc.identifier.eissn
1684-0356
dc.journal.number
34
dc.journal.pagination
1-49
dc.journal.pais
Argentina
dc.journal.ciudad
Ciudad Autónoma de Buenos Aires
dc.description.fil
Fil: Galiani, Sebastián. Universidad de San Andrés; Argentina
dc.description.fil
Fil: Heymann, Carlos Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Comisión Económica para América Latina; Argentina
dc.description.fil
Fil: Dabús, Carlos Darío. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
dc.description.fil
Fil: Tohmé, Fernando Abel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Bahía Blanca. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Economía. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur; Argentina
dc.journal.title
Estudios y Perspectivas
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.cepal.org/en/publications/4860-two-essays-development-economics
Archivos asociados