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Artículo

Efectos del tratamiento periodístico sesgado ideológicamente en el procesamiento cognitivo de información política. Un abordaje experimental

Título: Effects of ideologically biased journalistic treatment in cognitive processing of political information. An experimental approach
Paz Garcia, Ana PamelaIcon ; Brussino, Silvina AlejandraIcon ; Alonso, Daniela RocíoIcon
Fecha de publicación: 05/2020
Editorial: Universidad Estadual de Campinas. Centro de Estudios de Opiniao Pública
Revista: OPINIãO PúBLICA
ISSN: 0104-6276
e-ISSN: 1807-0191
Idioma: Español
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Comunicación y Medios

Resumen

Recognizing the conditions of polarization of the current media market, salient features of the cognitive processing of textual political information of conjunctural importance (real press news from contrasting ideological sources) are addressed. By applying an inter-subject experimental design of random groups (with an independent variable that assumes four levels) without a control group, the effects of ideologically biased journalistic treatment on information processing of local audiences are analyzed. Likewise, the modulating role of variables as 'need for cognition' and 'ideological self-placement' is valued. Among the main results, a pro-attitudinal pattern and a longer exposure time to non-family sources are confirmed, together with a connection between perception of bias, assessment of the topic and opinion about the source, variable by according to participants' self-positioning, among other factors that show a selective logic of self-referential and defensive consumption.
Palabras clave: INFORMACIÓN POLÍTICA , SELECTIVIDAD MEDIÁTICA , IDEOLOGÍA POLÍTICA , CONSUMO , ARGENTINA
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info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/130537
URL: https://www.cesop.unicamp.br/por/opiniao_publica/artigo/661
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-01912020262351
Colecciones
Articulos (IIPSI)
Articulos de INSTITUTO DE INVESTIGACIONES PSICOLOGICAS
Citación
Paz Garcia, Ana Pamela; Brussino, Silvina Alejandra; Alonso, Daniela Rocío; Efectos del tratamiento periodístico sesgado ideológicamente en el procesamiento cognitivo de información política. Un abordaje experimental; Universidad Estadual de Campinas. Centro de Estudios de Opiniao Pública; OPINIãO PúBLICA; 26; 2; 5-2020; 351-376
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