Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Stelzer, Florencia  
dc.contributor.author
Andrés, María Laura  
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena  
dc.contributor.author
Urquijo, Sebastian  
dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta  
dc.date.available
2021-01-29T01:29:41Z  
dc.date.issued
2019-04  
dc.identifier.citation
Stelzer, Florencia; Andrés, María Laura; Canet Juric, Lorena; Urquijo, Sebastian; Richard's, Maria Marta; Influence of Domain-General Abilities and Prior Division Competence on Fifth-Graders’ Fraction Understanding; Modestum LTD; International Electronic Journal of Mathematics Education; 14; 3; 4-2019; 489-500  
dc.identifier.issn
1306-3030  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/124133  
dc.description.abstract
The present study analyzed the relationship between domain-general abilities and fraction knowledge in fifth grade, and investigated the mediating role of division competence in that relationship. Children (n = 175) were assessed in fourth grade on domain-general abilities (selective attention, working memory, fluid intelligence) and on division competence; and in fifth grade on fraction conceptual knowledge. Mediation analyses revealed that domain general abilities were direct predictors of fraction concepts, and division competence mediates the 32% of the effect of working memory and the 17% of the effect of intelligence on fraction knowledge. These findings support the assumptions of those theoretical models of numerical cognition that proposed a central role of general cognitive abilities for mathematics learning and indicate that there are distinct pathways from general cognitive abilities to fraction conceptual knowledge.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Modestum LTD  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
FRACTION LEARNING  
dc.subject
COGNITIVE ABILITIES  
dc.subject
MATH COGNITION  
dc.subject
RATIONAL NUMBERS  
dc.subject
MATH LEARNING  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Influence of Domain-General Abilities and Prior Division Competence on Fifth-Graders’ Fraction Understanding  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-11-20T17:41:36Z  
dc.journal.volume
14  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
489-500  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Londres  
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Urquijo, Sebastian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina  
dc.journal.title
International Electronic Journal of Mathematics Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.iejme.com/article/influence-of-domain-general-abilities-and-prior-division-competence-on-fifth-graders-fraction-5751  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://dx.doi.org/10.29333/iejme/5751  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.iejme.com/article/influence-of-domain-general-abilities-and-prior-division-competence-on-fifth-graders-fraction-5751