Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Stelzer, Florencia
dc.contributor.author
Andrés, María Laura
dc.contributor.author
Canet Juric, Lorena
dc.contributor.author
Urquijo, Sebastian
dc.contributor.author
Richard's, Maria Marta
dc.date.available
2021-01-29T01:29:41Z
dc.date.issued
2019-04
dc.identifier.citation
Stelzer, Florencia; Andrés, María Laura; Canet Juric, Lorena; Urquijo, Sebastian; Richard's, Maria Marta; Influence of Domain-General Abilities and Prior Division Competence on Fifth-Graders’ Fraction Understanding; Modestum LTD; International Electronic Journal of Mathematics Education; 14; 3; 4-2019; 489-500
dc.identifier.issn
1306-3030
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/124133
dc.description.abstract
The present study analyzed the relationship between domain-general abilities and fraction knowledge in fifth grade, and investigated the mediating role of division competence in that relationship. Children (n = 175) were assessed in fourth grade on domain-general abilities (selective attention, working memory, fluid intelligence) and on division competence; and in fifth grade on fraction conceptual knowledge. Mediation analyses revealed that domain general abilities were direct predictors of fraction concepts, and division competence mediates the 32% of the effect of working memory and the 17% of the effect of intelligence on fraction knowledge. These findings support the assumptions of those theoretical models of numerical cognition that proposed a central role of general cognitive abilities for mathematics learning and indicate that there are distinct pathways from general cognitive abilities to fraction conceptual knowledge.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Modestum LTD
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
FRACTION LEARNING
dc.subject
COGNITIVE ABILITIES
dc.subject
MATH COGNITION
dc.subject
RATIONAL NUMBERS
dc.subject
MATH LEARNING
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Influence of Domain-General Abilities and Prior Division Competence on Fifth-Graders’ Fraction Understanding
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2020-11-20T17:41:36Z
dc.journal.volume
14
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
489-500
dc.journal.pais
Reino Unido
dc.journal.ciudad
Londres
dc.description.fil
Fil: Stelzer, Florencia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Andrés, María Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Canet Juric, Lorena. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Urquijo, Sebastian. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.description.fil
Fil: Richard's, Maria Marta. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Psicología. Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología.; Argentina
dc.journal.title
International Electronic Journal of Mathematics Education
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.iejme.com/article/influence-of-domain-general-abilities-and-prior-division-competence-on-fifth-graders-fraction-5751
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://dx.doi.org/10.29333/iejme/5751
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.iejme.com/article/influence-of-domain-general-abilities-and-prior-division-competence-on-fifth-graders-fraction-5751
Archivos asociados