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dc.contributor.author
Gurlekian, Jorge Alberto  
dc.contributor.author
Babnik, Erica  
dc.contributor.author
Torres, Humberto Maximiliano  
dc.date.available
2020-10-22T14:00:51Z  
dc.date.issued
2008-07  
dc.identifier.citation
Gurlekian, Jorge Alberto; Babnik, Erica; Torres, Humberto Maximiliano; Desarrollo de una prueba de inteligibilidad de habla en ambientes ruidosos para niños en edad escolar; Ars Medica; Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia; 28; 3; 7-2008; 138-148  
dc.identifier.issn
1578-1712  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/116311  
dc.description.abstract
El objetivo de este trabajo es el diseño y la aplicación de una prueba rápida de inteligibilidad del habla en ambientes ruidosos. La prueba está diseñada para niños de 6 a 12 años que asisten a escuelas o instituciones donde no se dispone de equipos de audiometría e instalaciones preparadas para controlar el ruido-ambiente. Se evaluará la capacidad de identificar palabras —mediante auriculares— pronunciadas en el contexto de oraciones en condiciones controladas respecto del ruido. La prueba se presenta al nivel que requiere cada niño para obtener un reconocimiento del 100 % de las palabras en silencio. Luego, las oraciones y el ruido enmascarador se presentan de forma simultánea en el mismo oído a relaciones señal a ruido que van desde 20 a -5 dB. El ruido es el denominado ruido modulado con forma de habla (Modulated Speech Shaped Noise, MSSN), que ha demostrado ser muy efectivo como enmascarador. Los resultados para niños con audición normal indican 1) el nivel de presión sonora para el reconocimiento del 100 % de las palabras en silencio, medido en el oído artificial es en promedio de 33,9 dB (desviación: 0,9) en el laboratorio y de 36,77 dB (desviación:1,8) en la escuela, y 2) el 50 % de identificación de la palabra se alcanza a la relación señal a ruido de 0 dB tanto en el laboratorio como en la escuela. Se puede concluir que la prueba permitirá evaluaciones rápidas de la inteligibilidad en lugares con diferente nivel de ruido- ambiente y sin disponibilidad de recursos técnicos.  
dc.description.abstract
A quick intelligibility test for noisy environments is presented and evaluated in this article. It is designed for children of 6 to 12 years old at schools or institutions where audiometric equipments are not easily available. Word identification capacity is evaluated in sentences through headphones under noise controlled conditions. The test is presented at the level required for each child to recognize 100 % of the words in silence. The sentences and masking noise are presented simultaneously to the same ear at different signal to noise ratios, from 20 to -5 dB. The modulated speech shaped noise was used, which is considered highly effective as masker. Results for normal hearing children indicate that 1) the sound pressure level for 100 % word recognition in isolation, has an average of 55 dB and 60 dB in laboratory and school conditiA quick intelligibility test for noisy environments is presented and evaluated in this article. It is designed for children of 6 to 12 years old at schools or institutions where audiometric equipments are not easily available. Word identification capacity is evaluated in sentences through headphones under noise controlled conditions. The test is presented at the level required for each child to recognize 100 % of the words in silence. The sentences and masking noise are presented simultaneously to the same ear at different signal to noise ratios, from 20 to -5 dB. The modulated speech shaped noise was used, which is considered highly effective as masker. Results for normal hearing children indicate that 1) the sound pressure level for 100 % word recognition in isolation, has an average of 55 dB and 60 dB in laboratory and school conditions respectively, and 2) 50 % word identification is reached at the 0 db signal to noise ratio, both in the laboratory and the school. It is concluded that this test will allow quick intelligibility evaluations in places with different level of environmental noise and absence of technical resources. Copyright 2008 AELFA y Grupo Ars XXI de Comunicación, S.L.vons respectively, and 2) 50 % word identification is reached at the 0 db signal to noise ratio, both in the laboratory and the school. It is concluded that this test will allow quick intelligibility evaluations in places with different level of environmental noise and absence of technical resources. Copyright 2008 AELFA y Grupo Ars XXI de Comunicación, S.L.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Ars Medica  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
CHILDREN AT SCHOOL  
dc.subject
INTELLIGIBILITY  
dc.subject
QUICK TEST  
dc.subject
SIGNAL TO NOISE RATIO  
dc.subject.classification
Tecnología de Laboratorios Médicos  
dc.subject.classification
Ingeniería Médica  
dc.subject.classification
INGENIERÍAS Y TECNOLOGÍAS  
dc.title
Desarrollo de una prueba de inteligibilidad de habla en ambientes ruidosos para niños en edad escolar  
dc.title
Development of a speech intelligibility test in noisy conditions for children at school age  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-10-14T21:24:35Z  
dc.journal.volume
28  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
138-148  
dc.journal.pais
España  
dc.journal.ciudad
Barcelona  
dc.description.fil
Fil: Gurlekian, Jorge Alberto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Inmunología, Genética y Metabolismo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Inmunología, Genética y Metabolismo; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Hospital de Clínicas General San Martín; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Babnik, Erica. No especifíca;  
dc.description.fil
Fil: Torres, Humberto Maximiliano. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Hospital de Clínicas General San Martín; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Inmunología, Genética y Metabolismo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Inmunología, Genética y Metabolismo; Argentina  
dc.journal.title
Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.1016/S0214-4603(08)70052-4  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.elsevier.es/es-revista-revista-logopedia-foniatria-audiologia-309-articulo-desarrollo-una-prueba-inteligibilidad-habla-13153330