Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

A school intervention helps decrease daily stress while enhancing social integration in children

Carro Regalado, Natalia DenisseIcon ; D'adamo, PaolaIcon ; Lozada, MarianaIcon
Fecha de publicación: 04/2020
Editorial: Taylor & Francis
Revista: Behavioral Medicine
ISSN: 0896-4289
e-ISSN: 1940-4026
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias Médicas

Resumen

Stress coping is highly relevant during childhood. This study analyses how the participation in a behavioral intervention involving mindfulness-based practices and empathic collaboration activities impact on diurnal cortisol rhythm and social integration in children. In both experimental and waitlist groups, we evaluated before and after the intervention: daily stress, by sampling salivary cortisol at three measurement time-points, and social integration, assessed by a social preference index. Daily average cortisol (DAC) and the area under the curve (AUC) differed when comparing pre-post intervention values in both groups: in the experimental group these measures decreased while in the waitlist group DAC and AUC increased. At the end of the intervention, the experimental group showed an enhancement in the social preference index whereas this parameter diminished in the waitlist group. This kind of behavioral intervention seems to be effective at reducing daily stress and improving social integration in Primary School children.
Palabras clave: BEHAVIORAL INTERVENTION , CHILDREN STRESS , PREVENTION , SALIVARY CORTISOL
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 939.7Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/108723
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08964289.2020.1738319
DOI: http://dx.doi.org/10.1080/08964289.2020.1738319
Colecciones
Articulos(INIBIOMA)
Articulos de INST. DE INVEST.EN BIODIVERSIDAD Y MEDIOAMBIENTE
Articulos(IPEHCS)
Articulos de INSTITUTO PATAGONICO DE ESTUDIOS DE HUMANIDADES Y CIENCIAS SOCIALES
Citación
Carro Regalado, Natalia Denisse; D'adamo, Paola; Lozada, Mariana; A school intervention helps decrease daily stress while enhancing social integration in children; Taylor & Francis; Behavioral Medicine; 4-2020; 1-8
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES