Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Jauck, Daniela Eva

dc.contributor.author
Peralta, Olga Alicia

dc.date.available
2017-01-03T15:05:46Z
dc.date.issued
2016-10
dc.identifier.citation
Jauck, Daniela Eva; Peralta, Olga Alicia; Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication; Universidad de Murcia, España; ANALES DE PSICOLOGíA; 32; 3; 10-2016
dc.identifier.issn
0212-9728
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/10736
dc.description.abstract
Graphs, photographs, digital images, are very much present in children´s lives from very early, accomplishing a variety of functions. In this research we explore the symbolic comprehension of a digital image provided by a Tablet as a mean of communication and as a source of information by 24-month-old children. We used two tasks. In the first, children had to indicate in the image the localization where they have observed the experimenter hid the toy in a small room. In the second, children had to search for an object in the room guided by the image in which the experimenter indicated the location where the object was hidden. We found that children utilized the image as a source of information to guide their search, but not as a mean of communication to inform the localization to someone else. However, after a brief experience in the utilization of the image as a source of information, children successfully used it as a mean of communication. The results show that for young children using the image of the Tablet as a source of information not only is simpler but also has facilitating effects in its use as a mean of communication.
dc.description.abstract
Gráficos, fotografías, imágenes digitales, están muy presentes en la vida de los niños desde muy temprano cumpliendo una diversidad de funciones. En esta investigación exploramos la comprensión simbólica de una imagen digital provista por una Tablet como medio de comunicación y como fuente de información por parte de niños de 24 meses. Utilizamos dos tareas, en la primera los niños debían indicar en la imagen el lugar donde habían visto al experimentador esconder un objeto en una habitación pequeña. En la segunda, los niños debían buscar un objeto en la habitación guiados por una imagen en la que se les señalaba el escondite. Encontramos que los niños utilizaron la imagen como fuente de información para guiar la búsqueda, pero no como medio de comunicación para indicar a otro el escondite. Sin embargo, tras una experiencia breve en la utilización de la imagen como fuente de información, lograron utilizarla como medio de comunicación. Los resultados muestran que para los niños pequeños el empleo de la imagen de una Tablet como fuente de información no solo es más sencillo, sino que tiene efectos facilitadores en su empleo como medio de comunicación.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de Murcia, España

dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.subject
Early Symbolic Development
dc.subject
Images
dc.subject
Tablet
dc.subject
Means of Communication
dc.subject
Sources of Information
dc.subject.classification
Otras Psicología

dc.subject.classification
Psicología

dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES

dc.title
Early symbolic comprehension of a digital image as a source of information and as a mean of communication
dc.title
La comprensión simbólica temprana de una imagen digital como medio de comunicación y fuente de información
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2017-01-02T18:28:40Z
dc.identifier.eissn
1695-2294
dc.journal.volume
32
dc.journal.number
3
dc.journal.pais
España

dc.journal.ciudad
Murcia
dc.description.fil
Fil: Jauck, Daniela Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
dc.description.fil
Fil: Peralta, Olga Alicia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Rosario. Instituto Rosario de Investigaciones En Ciencias de la Educación; Argentina
dc.journal.title
ANALES DE PSICOLOGíA

dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://revistas.um.es/analesps/article/view/217751/189581
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217751
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/kp3tgb
Archivos asociados