Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Karmiol, Solange  
dc.contributor.author
Cuenya, Lucas  
dc.contributor.author
Mustaca, Alba Elisabeth  
dc.date.available
2020-05-26T20:35:43Z  
dc.date.issued
2019-04  
dc.identifier.citation
Karmiol, Solange; Cuenya, Lucas; Mustaca, Alba Elisabeth; Comprendo y siento tu dolor: efectos emocionales de viñetas sobre exclusión social en adultos; Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Psicología; Acta de Investigación Psicológica; 9; 1; 4-2019; 108-118  
dc.identifier.issn
2007-4832  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/105945  
dc.description.abstract
Se presentan estudios que evaluaron si los efectos emocionales inmediatos de la exclusión social se pueden provocar con viñetas. Estudio 1: los participantes (n=20) se dividieron en 4 grupos; dos leían una viñeta donde un niño era excluido de un juego; en los otros dos, era incluido. Cada clase de relato variaba según su modalidad: descriptivo o con contenido emocional. Los lectorescontestaron a cómo creían que se sentían los niños en cuestionarios sobre necesidades básicas fundamentales (NBF, Williams, 2009), estado de ánimo (EA) y frustración. Las viñetas de exclusión, independientemente de su modalidad, produjeron un decremento significativo en las NBF, mayor EA negativo, menor EA positivo y mayor frustración respecto de los de inclusión. El Estudio 2 (n=103),intrasujeto, usó una viñeta de inclusión y otra de exclusión y los mismos cuestionarios del Estudio 1, agregando el EA y uno de Empatía Emocional para responder a ?cómo se sintieron los lectores?. Se hallaron datos congruentes con los del Estudio 1. Los lectores experimentaron mayor EA negativo, menor EA positivo y mayor empatía emocional ante el relato de exclusión comparado con el de inclusión. Estos resultados abren un nuevo campo de experimentación sobre el tema.  
dc.description.abstract
Humans have a fundamental need to connect socially with others. Being ignored and excluded, Ostracism, rejection and other forms of social exclusion, threatens this need, triggers painful feelings, and elicits a wide range of negative effects. The episodes that individuals register as social exclusion (SE) immediately induce negative effects and decrease the four basic psychological needs (i.e., belonging, self-esteem, control, and meaningful existence), decrease the intelligent behavior, decrease self-regulation, change the consumption, increase riskier behaviors, decrease the pain threshold, greater dislike of slightly aversive stimuli, altered heart rhythm, increased blood pressure, increased blood cortisol, digestive disorders and respiratory system, increased temperature in the nasal and perioral area, and decrease in pupillary size and greater activation of brain areas related to sensory pain. Two studies are presented that evaluated whether the immediate emotional effects of social exclusion can be provoked by reading a vignette. Study 1: participants (n = 20) were divided into 4 groups; two read a narration where a child was excluded from a game; in the other one, it was included. Each kind of story varied according to its modality: merely descriptive or including emotional content. The readers answered how they thought the children felt in questionnaires about fundamentals needs (Williams, 2009), mood state and frustration. The narrations of exclusion, regardless of their modality, produced a significant decrease in fundamental needs, higher negative mood, lower positive mood and greater frustration with respect to inclusion. The Study 2 (n = 103), an intrasubject design, used a narration of inclusion and another of exclusion, and the same questionnaires of Study 1, adding the questionnaire of mood and another of emotional empathy to respond “how the readers felt”. Data were consistent with Study. 1. In addition, readers presented higher negative mood, lower positive mood and greater emotional empathy towards the exclusion story compared to inclusion narration. These results open a new field of experimentation on the topic.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
spa  
dc.publisher
Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Psicología  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/  
dc.subject
EXCLUSIÓN SOCIAL  
dc.subject
VIÑETAS  
dc.subject
EFECTOS EMOCIONALES  
dc.subject
ADULTOS  
dc.subject.classification
Otras Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Comprendo y siento tu dolor: efectos emocionales de viñetas sobre exclusión social en adultos  
dc.title
I understand and feel your pain: emotional effects of vignettes on social exclusion in adults  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-05-05T16:02:23Z  
dc.identifier.eissn
2007-4719  
dc.journal.volume
9  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
108-118  
dc.journal.pais
México  
dc.description.fil
Fil: Karmiol, Solange. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicologia; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Cuenya, Lucas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Houssay. Instituto de Investigaciones Médicas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Investigaciones Médicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Mustaca, Alba Elisabeth. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Acta de Investigación Psicológica  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/j4zpz3